Dagens Næringsliv brøt god presseskikk i sin omtale av Bodø Havn. Arkivfoto.
Dagens Næringsliv brøt god presseskikk i sin omtale av Bodø Havn. Arkivfoto. (Bilde: Gard L. Michalsen)

Dagens Næringsliv brøt god presseskikk i omtale av konflikten mellom Bodø Havn og Hurtigruten - ga ikke havna samtidig imøtegåelse

Pressens Faglige Utvalg har konkludert med at avisen har brutt to punkter i Vær varsom-plakaten.

PFU konkluderte tirsdag med at Dagens Næringsliv har brutt god presseskikk på punktene 3.2 og 4.14 i Vær varsom-plakaten, i forbindelse med en omtale av en rettsstrid i Bodø.

Klager er Bodø Havn. De mener at Dagens Næringsliv har kopiert artikkelen fra en pressemelding og brutt god presseskikk på flere punkter.

Faksimile fra Dagens Næringslivs artikkel.
Faksimile fra Dagens Næringslivs artikkel.

Klagen gjelder en sak fra DN publisert onsdag 4. april 2017 om en rettsstrid mellom Bodø Havn og Hurtigruten. Tittelen var «Hurtigruten skuffet etter havnedom: – Et tap for norsk sjøfart».

Bodø Havn mente at avisen brøt disse punktene, men ble ikke hørt for fullt av utvalget:

  • 3.2, om fakta og kildebredde
  • 4.1, om saklighet og omtanke
  • 4.4, om dekning for titler etc.
  • 4.13, om retting av feil
  • 4.14, om samtidig imøtegåelse

Bodø Havn påpekte i sin klage at DN aldri kontaktet dem før publisering. Slik klager ser det, hadde avisen publisert flere sterke beskyldninger fra Hurtigruten av faktisk art, som krevde samtidig imøtegåelse.

Dagens Næringsliv avviste å ha brutt god presseskikk, men fikk ikke medhold fra PFU. 

Til toppen