DN-redaktør Amund Djuve og resten av redaksjonen tok i mot prisen i Bergen onsdag kveld.
DN-redaktør Amund Djuve og resten av redaksjonen tok i mot prisen i Bergen onsdag kveld. (Erik Waatland)

Dagens Næringsliv er Årets avis 2017! Costume kåret til Årets magasin. Faktisk, Budstikka og VG hentet også hjem priser

- Tøff grundig, nytenkende og elegant, og evner å både opplyse og underholde på samme tid, sier juryen om DN. - Gjør modige valg som blir lagt merke til langt utover landets grenser, heter det om Costume

Onsdag kveld er det tid for MBLs tradisjonsrike Mediepriser i Bergen, med dertil show og fest.

Over 20 priser deles ut onsdag kveld - og det er både enkeltsaker, bilder og forsider som hedres. Samt selvsagt hovedprisene til årets beste nettsteder, magasiner og avis. 

Mest spenning var det som vanlig knyttet til hovedprisene: Dagens Næringsliv ble kåret til Årets avis, mens Costume fikk prisen Årets magasin. 

Budstikka er Årets lokale nyhetsnettsted, mens Faktisk fikk prisen for Årets nyskaping. Og så er selvsagt herværende redaksjon glad for at Medier24 fikk prisen for Årets nisjenettsted.

Ikke minst ble også VG - nær sagt som vanlig - kåret til Årets nyhetsnettsted. 

 

Se intervju med DN-sjef Amund Djuve:

 

Se også - intervju med Costume-redaktør Kine B. Hartz: 

 

Her er vinnerne av årets hovedpriser, med juryens begrunnelser: 

 

  Foto: Erik Waatland

ÅRETS AVIS (nett & papir): Dagens Næringsliv

Årets avis er tøff, grundig, nytenkende og elegant, og evner å både opplyse og underholde på samme tid. Avisen har over mange år bygget sin virksomhet på en kultur for kritisk og undersøkende journalistikk. Med en solid redaksjon leverer de hver dag noe av det beste norsk presse har å by på. Over tid har avisen bygget opp kommentatorer som skriver godt, mener sterkt, er eksperimentelle og som profilerer avisen betydelig.

Avisen er ikke redd for å være kritisk og taler gjerne sine egne lesere midt imot i prinsipielt viktige saker. I 10 år har avisa levert estetisk nytelse og journalistikk i samme pakke hver helg, og har det siste året reprioritert fotojournalistikken som har gjort de enda bedre.

Avisen fikk et betydelig løft digitalt i 2017 -både journalistisk og med et imponerende løft i digitale abonnement. Årets avis har i 2017 gravd frem flere saker som endrer samfunnet. De er meget gode på politikk, og avdekket det som skulle bli det største politiske fallet i nyere historie. Årets avis tør å stå i stormen. Årets avis er Dagens Næringsliv.

 

  Foto: Erik Waatland

ÅRETS MAGASIN (nett & papir): Costume

Årets magasin gjør modige valg som blir lagt merke til langt utover landets grenser. Redaktøren har gjennomført en stor ryddejobb, og gjort tydelige prioriteringer i valg av saker, stoff og samarbeidspartnere. Bladet satser på journalistikk, og er sitt samfunnsansvar bevisst.

De snakker rett til en målgruppe få andre når, derfor er det imponerende at den journalistiske fanen heves like høyt som nisjefanen. Dette er et helstøpt produkt som fronter både norsk design og vanskelige saker i samme fold. Årets Magasin har skapt flere store arenaer for sin merkevare, og har tatt over tronen som Norges viktigste motemagasin. Årets magasin er Costume.

 

  Foto: Erik Waatland

Årets nyskaping: Faktisk

Når gamle konkurrenter går sammen for å danne krefter mot nye konkurrenter, skapes et imponerende nytt nettsted. Ikke bare er samarbeidet i seg selv unikt, men man har også bygget selve publiseringsløsningen og designet fra bunnen av. En helt ny måte å formidle saker på, som vi trolig bare har sett starten av. Et tydelig visuelt uttrykk, gir sakene ekstra tyngde og styrker formidlingen. Innovativt, kreativt og skreddersydd for morgendagens teknologi. Opprettelsen av Norges første rendyrkede faktasjekkredaksjon vekker oppmerksomhet verden over. Dette er en real lagseier!

 

  Foto: Erik Waatland

Årets lokale nyhetsnettsted: Budstikka

Et nyhetsnettsted som skaper engasjement og setter dagsorden også utenfor eget dekningsområde. Har i 2017 gjort digitale kvantesprang, innført brukerbetaling med stor suksess og styrket den undersøkende journalistikken. Et komplett nettsted som også gir leserne det lille ekstra med glimt i øyet. Dette lover bra for fremtiden.

 

  Foto: Erik Waatland

Årets lokale nyhetsnettsted, hederlig omtale: Fredriksstad Blad

Et strålende nyhetsnettsted som gang på gang gir det lille ekstra. En tydelig lokal forankring i alle saker gjør at befolkningen blir tatt på alvor. Fremstår som et overskuddsprosjekt som går den ekstra mila for å gi leseren gode saker og opplevelser. Folk i Fredrikstad er jammen heldige.

 

  Foto: Erik Waatland

Årets nasjonale nyhetsnettsted: VG.no

Kontinuerlig i utvikling. Drivende fremover- alltid på jakt etter den optimale leseropplevelsen, enten det er på direkte nyhetsformidling eller på digitale langlesninger av store gravesaker. Nettstedet er gir et imponerende knippe av avslørende journalistikk, løpende nyhetsbilde og nyskapende underholdning. Her finner leseren ALT. Selv små tekniske detaljer er utmerket utført her. Bravo!

 

  Foto: Tore Bergsaker

Årets nisjenettsted: Medier24

Juryens begrunnelse: Snakk om å komme som ei kule! På få år har gründerbedriften fått en helt sentral posisjon og markerer seg som en av bransjens viktigste aktører. Med journalistisk teft og pulserende publisering, holdes leserne alltid oppdatert.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Til toppen