Janne Johannessen redaktør for nyhet og dagsorden, Julie Lundgren redaktør med ansvar for produkt og innovasjon og Hege Kosberg direktør for reklame og kommunikasjon.
Janne Johannessen redaktør for nyhet og dagsorden, Julie Lundgren redaktør med ansvar for produkt og innovasjon og Hege Kosberg direktør for reklame og kommunikasjon. (Mikaela Berg / DN)

Dagens Næringsliv går i strupen på Shifter og E24 med ny satsing

Skal ansette tre ny journalister og en kommersielt ansvarlig til å gå tyngre inn i teknologi, innovasjon og fremtidens næringsliv.

Dagens Næringsliv skal ansette en håndfull nye folk til en ny satsing - som dermed går i strupen på nettavisen Shifter, som skriver om norske teknologibedrifter i den nye økonomien.

I juni ble det kjent at Schibsteds E24 kjøper åtte prosent av selskapet, og har i tillegg inngått en langsiktig samarbeidsavtale både redaksjonelt og kommersielt.

Dermed blir det også full krig i denne delen av næringslivsjournalistikken.

– Både leserne og bedriftskundene våre har etterspurt enda mer innhold om teknologi og digitalisering. Mange lurer på hvordan fremtiden vil se ut både for seg selv som arbeidstager, men også på vegne av bedriften de leder eller jobber i, hvor ikke alle lykkes med å tilpasse seg en ny, digital hverdag, sier strategi- og produktdirektør Julie Lundgren i Dagens Næringsliv.

Dermed kan DNs lesere vente seg betydelig mer innhold fremover om teknologi og digitalisering, vekst, forskning og entreprenørskap.

– Det skal sies at det er flere konkurrenter som også dekker det samme type innholdet, men vi håper og tror at vi kan dekke det på DN-måten - og være aktuelle for flere miljøer - blant annet gründere, investorer, ledere av store selskaper og folk som jobber med å videreutvikle og endre selskapene de jobber hos i dag, sier hun.

Avisen skal nå rekruttere dedikerte journalister, en skrivende reportasjeleder og en kommersielt ansvarlig til et prosjekt som vil bli et av DNs viktigste de neste årene, opplyser hun.

– Det er Dagens Næringsliv som skal være avsender og det er en del av innholdet som skal være eksklusivt for våre abonnenter - og noe som skal være åpent for alle.

– Hvem er naturlige konkurrenter her?

– Shifter og E24, som nå som de har begynt å samarbeide.

– Hva er målet?

– Målet er å få enda flere til å abonnere på DN når vi nå får en jevn dekning av dette stoffområdet, fortsetter Lundgren.

Janne Johannessen, redaktør for nyhet og dagsorden i DN, sier at der DN satser, skal de være best.

– Vi girer derfor opp på DN-måten: Vi skal lage undersøkende kvalitetsjournalistikk som setter dagsorden og har bred appell. Selvsagt skal vi ha de spektakulære og inspirerende gründerhistoriene. I tillegg jakter vi på aktørene som lurer investorer og samarbeidspartnere trill rundt, og vi skal sette søkelys på teknologi som flopper og på bedrifter og offentlige institusjoner som sover i timen, avslutter Johannessen.

Til toppen