Sjefredaktør Amund Djuve i Dagens Næringsliv. Arkivfoto.
Sjefredaktør Amund Djuve i Dagens Næringsliv. Arkivfoto. (Foto: Gard L. Michalsen)

Dagens Næringsliv har brutt god presseskikk. Skulle innhentet samtidig imøtegåelse

Voss Skiskyttarlag burde vært kontaktet før publisering, konkluderer PFU.

I dag behandlet Pressens Faglige Utvalg (PFU) en klage fra Voss Skiskyttarlag mot Dagens Næringsliv.

Utvalget konkluderer med at avisa har brutt Vær varsom-plakaten på punkt 4.14 om samtidig imøtegåelse.

- DN har brutt god presseskikk på 4.14, sier PFU-leder Alf Bjarne Johnsen.

 

Ble klagd inn på tre punkter

Klagen gjelder en magasinartikkel i Dagens Næringsliv om en strid rundt idrettsmiljøet på Voss.

Klager er nettopp Voss Skiskytterlag, som på sin side mente at avisen hadde brutt Vær varsom-plakaten på tre punkter.

  • Punkt 3.2, om opplysningskontroll
  • Punkt 4.14, om samtidig imøtegåelse
  • Punkt 4.15, om tilsvarsrett

De mener at Dagens Næringsliv brutt god presseskikk gjennom å publisere sterke beskyldninger mot skiskytterlaget uten at foreningen fikk svare.

I sitt tilsvar gjennom klagebehandlingen har Dagens Næringsliv innrømmet at klager burde vært kontaktet før publisering.

Avisen har derfor i etterkant tilbudt å redigere artikkelen på nett, lage en ny artikkel der klagers syn kommer frem og gi klager et leserinnlegg. Avisen opplyser at klager ikke ønsket noe av dette, men heller krevde at avisen laget en gladsak om skiskytterlaget i forkant av NM i skiskyting på Voss i mars 2018.

DN avviste videre at kravet om opplysningskontroll er brutt. De faktiske påstandene var synspunkter fra en kilde, og synspunktene er heller ikke i uoverensstemmelse med hva som faktisk har skjedd, skriver avisen.

Medier24 kommer tilbake med mer.

Til toppen