EIRIK HOFF LYSHOLM, sjefredaktør og direktør for Dagsavisen, direktør for Rogalands Avis.
EIRIK HOFF LYSHOLM, sjefredaktør og direktør for Dagsavisen, direktør for Rogalands Avis. (Arkivfoto: Gard L. Michalsen)

Dagsavisen tar over annonsesalget for Agenda Magasin og Frifagbevegelse.no

Samler dagens «digitale arbeiderpresse» i felles salgsapparat. - Vi fortsetter strategien med å søke samarbeidsprosjekter, sier publisher Eirik Hoff Lysholm.

Dagsavisen fortsetter strategien med å søke samarbeidsprosjekter i mediebransjen, melder sjefredaktør og administrerende direktør Eirik Hoff Lysholm.

Forrige omtalte Medier24 at VG overtar løssalgsarbeidet for hele Dagsavisen-familien. Nå er det Dagsavisen som overtar oppgaver for andre.

Over sommeren overtar Dagsavisens salgsavdeling ansvaret for annonsesalg til to nettsteder med tildels felles målgrupper og ståsted.

Samler målgruppene i felles salg

Det er LO Medias felles nettsted Frifagbevegelse.no, samt tankesmien Agendas nettsted Agenda Magasin.

- Dagsavisen-familien inkluderer fra før elleve nyhetskanaler. Som jeg sa da vi inngikk samarbeidet med VG forrige uke, må vi søke sammen med andre om vi skal kunne vokse videre og satse like hardt i fortsettelsen, sier Lysholm.

- Samarbeidet mellom Dagsavisen og LO Media gjør at vi kan tilby annonsørene flere lesere i samme målgruppe, og bedre og mer målrettede annonsekampanjer for begge parter.

- I tillegg er det spennende at vi skal forsøke å bygge opp et annonsemarked for Agenda Magasin, som har etablert seg som en frisk stemme i vår nisje, uttaler Lysholm.

(Faksimile: Frifagbevegelse.no)
(Faksimile: Frifagbevegelse.no)

Har tro på mer salg

De nye samarbeidsmediene ser også fram til samarbeidet. Slik beskriver daglig leder Tore Ryssdalsnes i LO Media det:

- Dagsavisen har styrket seg digitalt, og for LO Media er det spennende å samarbeide med et miljø som selger i den samme nisjen som våre publikasjoner.

- Vi har tro på at vi kan få til mer direktesalg i et slikt samarbeid, og i tillegg gir det oss en mulighet til å komme i gang med programmatisk salg av annonser på frifagbevegelse.no, sier han. Ryssdalsnes sier det kan være aktuelt å utvide samarbeidet til andre nettsteder også etterhvert.

Frifagbevegelse.no er et nettsted med etterhvert en relativt betydelig trafikk. Forrige uke hadde nettstedet drøyt 30.000 brukere på desktop, og 70.000 sidevisninger. Dette ifølge offisielel tall på TNSlistene.no. Og nettstedet har en tydelig mobil posisjon, med 44.472 brukere på mobil samme uka - og drøyt 75.000 sidevisninger.

(Faksimile: AgendaMagasin.no)
(Faksimile: AgendaMagasin.no)

- Vanskelig for en liten aktør

Ansvarlig redaktør Stian Bromark i Agenda Magasin ser også fram til å få salgshjelp:

- Som en liten og fersk aktør i medielandskapet, er det naturligvis vanskelig og tidkrevende å skaffe seg kompetanse, nettverk og muskler for annonsesalg på egen hånd.

- Dette har Dagsavisen og derfor er vi utrolig glad for at avisen har sagt seg villig til å hjelpe FriFagbevegelse og oss. Sammen utfyller vi hverandre, og blir sterkere, sier han.

Til toppen