VIL STOPPE LESEREN: Det språklige landhandleriet Lars Aarønæs byr i år på en bok som forteller deg hvordan du skal stoppe folk fra å bla forbi ting de burde ha lest.
VIL STOPPE LESEREN: Det språklige landhandleriet Lars Aarønæs byr i år på en bok som forteller deg hvordan du skal stoppe folk fra å bla forbi ting de burde ha lest. (Bilde: Dimitri Koutsomytis)

Vi har lest den siste boka fra Lars Aarønæs. Her er de 7 beste rådene for å fange leseren når du skriver

SØNDAGSPOSTEN: Lister er lesesnop, skriver Lars Aarønæs i ny bok. Her får du noen av hans gode råd.

  • Endret

Lars Aarønæs driver et privatpraktiserende språkråd.

Forfatteren, redaktøren, journalisten, kurs- og foredragsholderen har denne gangen levert 180 sider om det å fange leseren.

Lister er lesesnop, skriver han.

Derfor får du du her de sju aller beste tipsene:

 

ORD SOM FENGER. Illustrasjon fra «Fang leseren».

 

1. Starten betyr alt. En god tittel inneholder ofte et aktivt verb og et subjekt (noen som gjør noe).

BBC-titlene har alle subjekt og verb i seg: Greek hunger strike to continue.

 

2. Aarønæs’ formel for slående titler: tall eller triggerord + adjektiv + nøkkelord + løfte, men ikke nødvendigvis i denne rekkefølgen.

To eksempler:

  • Putins sju krav vil påvirke Norge
  • Les alt om Thereses hemmelige treningsprogram 

 

2. Ingressen (innledningen) skal bringe leseren inn i artikkelen, som en appettittvekker.

Ingressen kan gjerne inneholde en spissformulering eller være et kort sammendrag av teksten.   

 

3. Magiske ord drar lesere. Her, nå, ny, slik og derfor er ord som virker. 

 

4. Bruk tid og fantasi på bildetekstene. Skriv noe annet enn det som står i tittel, ingress og tekst for øvrig. Ikke skriv det som åpenbart går frem av bildet.

Bildeteksten skal gi opplysninger om tid, sted og navnet på personer, og den skal få leseren interessert i å lese hele teksten. 

 

5. Språklige figurer kan bringe deg nærmere leseren. Aarønæs skriver om språkfigurer du har hørt om, som aforismen: Sauer er ålreite dyr. 

Dessuten forteller han om språklige figurer du ikke kjenner, som hyperbelen (overdrivelsen): Hvitere enn snø.

 

Lars Aarønæs: «Fang leseren! Håndbok for deg som skriver». Komma.no, 2016.

6. Gi teksten en struktur. Noen tekster kan være bygd etter det-viktigste-først-prinsippet (nyhetspyramiden).

Andre ganger kan du lage en fisk hvor hodet biter seg fast i leseren, kroppen er hovedsaken og sporden gir et slag å slutte med.

 

7. Sjekk teksten din. Les den høyt, rydd opp.

 

«Fang leseren» vil være spesielt matnyttig for den relativt ferske skribent, men selv den mest garvete bruker av bokstaver og ord vil finne inspirasjon og informasjon for å skrive bedre. 

Marie Haakstads elegante omslag, bokbunad og illustrasjoner gjør boken til en visuell fornøyelse, uten at det visuelle står i veien for innholdet.

 

 

Bård Borch Michalsen: Kommentatoren begynte å arbeide som journalist midt på 1970-tallet, Han har arbeidet i dags-, fag- og ukepresse, nærradio, lokal-TV og nyhetsbyrå, er utdannet cand.polit/medieviter og er i dag førstelektor i organisasjon og ledelse ved Handelshøgskolen UiT, Det arktiske universitet, Campus Harstad.

Til toppen