KNUT KRISTIAN HAUGER (t.v.) og Kampanje Forlag AS gjør det stadig godt. Her under Fagpresseprisene våren 2015, hvor Kampanje fikk to priser.
KNUT KRISTIAN HAUGER (t.v.) og Kampanje Forlag AS gjør det stadig godt. Her under Fagpresseprisene våren 2015, hvor Kampanje fikk to priser. (Arkivfoto: Gard L. Michalsen)

De ansatte overtok selskapet midt i finanskrisa. Siden har Kampanje gått med overskudd hvert år

Nytt millionoverskudd for Kampanje Forlag AS.

Da Hjemmet Mortensen skulle kvitte seg med magasinet og nettsiden Kampanje.com, endte det med at en gruppe ansatte overtok selskapet. Midt i finanskrisa.

Siden har det gått bare godt med Kampanje-gjengen: Overskudd hvert år - og i 2014 en drøy million i positivt resultat. Det melder Kampanje Forlag AS i en pressemelding.

Av en omsetning på 13,73 millioner i fjor, ble driftsresultatet på 1,12 millioner kroner. Det tilsvarer en margin på drøyt 8 prosent.

- De fem siste driftsårene har vi gått med overskudd hvert år, og av 60 millioner kroner i akkumulert omsetning, har driftsresultatet vært på 7,5 millioner kroner. Det gir en driftsmargin på rundt 15 prosent, skriver selskapet i meldingen.

Kampanje Forlag AS

2014 2013
Driftsinntekter 13,73 14,52
Driftsresultat 1,12 1,18
Res før skatt 1,13 1,2
Årsresultat 1 0,83
Utbytte 0 0,1

Investerer overskuddet

Ifølge Kampanje-gjengen blir overskuddet i stor grad værende i selskapet.

- Mer enn 90 prosent av overskuddet er benyttet til investeringer i redaksjonell, kommersiell og teknologisk utvikling - og ikke minst nyansettelser, heter det.

Daglig leder, ansvarlig redaktør og medeier Knut Kristian Hauger sier dette:

Vi har valgt å ha en svært moderat utbyttepolitikk og har heller investert pengene i en god og velfungerende stab, både redaksjonelt og kommersielt, og i våre produkter. Vi synes selv at vi har oppnådd en hel del, men vi har ennå mye ugjort. Endringene i bransjen, den teknologiske utviklingen og konkurransen om nyhetene stimulerer oss veldig.

Ble heldigitalt

I fjor fylte Kampanje 50 år, og på slutten av året la selskapet ned det etablerte papirmagasinet. Det var så sent at regnskapet ikke forteller mye om den nye driftsmodellen, men selskapet antyder at det fortsatt går bra og mener det var en riktig strategi:

Vi valgte å avvikle Kampanjes magasinprodukt og satse alt på digitale plattformer. Vi ble i løpet av 2014 en heldigital nyhetsleverandør med både en åpen nyhetstjeneste og en abonnementstjeneste, kjent som Kampanje Premium.

- Penger vi inntil 2014 brukte på trykking, distribusjon, m.m. og arbeidstimene vi brukte på å produsere innhold til magasinet, kanaliseres nå rett inn i redaksjonell innholdsproduksjon, kommersiell og teknologisk utvikling på digitale flater, sier Hauger.

Omsetningen på 13,7 millioner i fjor var en liten nedgang sammenlignet med året før, og handler blant annet om at man trakk seg ut av et event.

Kampanje satser imidlertid fortsatt på egne eventer, som konferansen Media Business, Kampanjeskolen, med mer. Og en rekke digitale tjenester.

Nettavisen har også styrket satsingen på teknologi, under navnet «Kampanje Tech».

Til toppen