NCE MEDIA BERGEN - ved daglig leder Anne Jacobsen og prosjektleder Rune Smistad. Innfelt på det som om to år blir Media City Bergen.
NCE MEDIA BERGEN - ved daglig leder Anne Jacobsen og prosjektleder Rune Smistad. Innfelt på det som om to år blir Media City Bergen. (Illustrasjon: Foreløpig tegning, Entra/MAD arkitekter)

De samler 50 bedrifter som leverer teknologi, spill og grafikk til hele verden. Fra medie-Norges største hovedstad: Bergen

Og om noen år samles de til Media City på 45.000 kvadrat.

- Dette hadde man aldri fått til i Oslo. Aldri i verden. Ja, nå skal man kanskje være litt forsiktig, her...

- Men ja, dette er unikt for Bergen. Jeg vil uten å stusse kalle Bergen for mediehovedstaden. Og det er vi hele året - ikke bare denne uka!, sier Anne Jacobsen muntert. Når Medier24 besøker Nøstet i vestlandsbyen rett før Nordiske Mediedager brakte løs forrige uke.

Jacobsen er leder for NCE Media, som står for Norwegian Centres of Expertise Media og er en næringsklynge med vel 50 bedrifter. Bak selskapet står både offentlige og private eiere.

Og om du ikke har hørt om NCE Media eller navnet på bedriftene i den - så har du definitivt sett noen av produktene deres.

Daglig leder Anne Jacobsen og prosjektleder Rune Smistad i NCE Media Bergen.
Daglig leder Anne Jacobsen og prosjektleder Rune Smistad i NCE Media Bergen. Arkivfoto: Gard L. Michalsen

NCE Media

  • Et felles selskap som eies av klyngemedlemmene, samtidig som det er støttet av Innovasjon Norge, SIVA og Forskningsrådet.
  • NCE Media er en av 12 NCE-klynger (Norwegian Centre of Expertice) i Norge - den eneste innenfor media.
  • Halvparten av midlene kommer fra det offentlige, den andre halvparten fra klyngens medlemmer.
  • Anne K. Jacobsen er daglig leder i NCE Media AS. Styreleder er Håvard S. Myklebust, med øvrige styremedlemmer: Leif Ove Larsen, Petter Ole Jakobsen, Eirik Solheim, Sturle Wolfgang Rasmussen, Johan Christopher Giertsen og Kine Lunde. Anne Øvrebø er observatør.

Fra OL og valg til mobil og bil

Og som du kan se i filmen under:

Har du sett på tv fra de siste valgene i USA, England eller Norge? Eller på Vinter-OL fra Sotsji? Da har du sett på grafikk som er laget og sendt fra Vizrt i Bergen. For ikke å snakke om TV 2 sumo og lignende teknologi fra Vimond. Spillet Fun Run fra Dirtybit. Streaming-tjenesten Beat som er på vei til Bangladesh. Workflow-system fra Wolftech.

Og de mange andre små og store bedriftene som holder til i byen og er medlemmer i klyngen.

Flere av dem holder til rundt TV 2s lokaler på Nøstet - og mange skal inn i det kommende gigantbygget Media City Bergen midt i sentrum.

- Vizrt er kanskje det beste eksempelet på hvor stort noe kan bli fra lille Nøstet. Det begynte som en knoppskyting fra TV 2, og fikk sitt gjennombrudd da Obama vant første gang i USA, da CNN og andre store TV-stasjoner tok i bruk teknologien. I dag har Vizrt 3500 tv-kanaler som kunder på grafikk og virtuelle studioer, forteller Jacobsen.

Slik er historien for flere av de små og store medieteknologibedriftene i Bergen. Det begynner gjerne som en problemløsning på et kott, og ender i himmelen:

- Det er ingen tvil om at TV 2 har vært viktig for mange av bedriftene som er her i dag. Ofte støter de på et problem, trenger noen samarbeidspartnere - og løfter det utomhus. Så får de med seg forskning og utvikling, og det ender med en innovasjon og et produkt som resten av verden har behov for, sier Jacobsen.

Nysgjerrig på hvem disse bedriftene er? 

Torsdag forrige uke under Nordiske Mediedager var det «Made in Bergen» på Ricks, med ti mini-presentasjoner av noen av bedriftene som er del av medieklyngen. Her er vårt enda kortere video-sammendrag fra kvelden - mediebyen Bergen på seks minutter:

- Sånn blir vi Big in Japan

- Dette er en kombinasjon av flere ting; vi er en underskog av små, mellomstore og store bedrifter. Så har du de store og tunge selskapene. Og ikke minst - de store på utdanning og forskning i byen. I den sirkelen skjer det mye spennende, og ut av det blir vi «big in Japan», sier Anne Jacobsen.

- Vi «joiner forcene», samler rett og slett styrkene for å få til enda større ting sammen. Vi trekker veksler på hverandres kompetanse og kunnskap. Samtidig konkurrerer vi på det vi skal konkurrere om, fortsetter hun på internasjonalt bergensk.

Hva er så NCE Media? Det er et økosystem for innovasjon. Å legge til rette for å få til dette «mer».

Det kan handle om hjelp til økonomisk støtte og tilskudd. Men det er ikke det viktigste, forklarer Jacobsen:

- Den økonomiske hjelpen er bare én side av saken. For nye bedrifter handler det mer om å få vise fram produktene og få til gode innovasjonsprosesser, i samarbeid med andre aktører i klyngen. Vi kan koble på studenter som kan få kompetanseheving og nye arenaer. Hjelpe bedriftene med plattformer for å teste nyvinninger på, sier hun.

I tillegg er det mye «show & tell», med pizza-kvelder, pitcher og presentasjoner. Det er workshop og gründer-messer.

Og snart: Alt under ett tak.

MediaCity Bergen om to år

I 2017 flytter nemlig mange av disse bedriftene sammen under ett tak. MediaCity Bergen er navnet på prosjektet som Entra Eiendom i disse dager begynner å bygge i Lars Hilles gate, et steinkast fra Grieghallen og resten av sentrum.

Anne Jacobsen understreker at medieklyngen er vital i dag, men at det å bo sammen blir en ekstra bonus.

- Mye blir enklere av å flytte sammen. Det blir enda lettere å få vist fram alt det spennende som skjer i klyngen. Samarbeidspartnerne er bare en dør unna, og man kan dele på mye infrastruktur, sier Jacobsen.

HER KOMMER MEDIA CITY BERGEN - foreløpig illustrasjon fra Entra/MAD arkitekter.
HER KOMMER MEDIA CITY BERGEN - foreløpig illustrasjon fra Entra/MAD arkitekter.

Inn i Lars Hilles gate skal «alle» de store, og mange av de små. TV 2, Bergens Tidende, BA og NRK. Vizrt, Universitetet i Bergen og Høgskolen med sine avdelinger for medier.

- Hvordan blir det å bo sammen med konkurrenten?

- Det var litt diskusjon om det i starten. Men alle har for lengst tatt inn over seg at naboen ikke er den store konkurrenten. Det er Facebook, Google, og kampen om tiden til folk. Vi kan få til mye bra sammen, og konkurrere om resten.

- Kom til Bergen, dropp Akersgata!

I Bergen er man kjent for å «brøle og snakke høyt». Men bergenserne er også oppfinnsomme og innovative, mener Anne Jacobsen. Derfor får de det så godt til, mener klyngesjefen.

- Det er veldig enkelt å få til noe. Ja, det er høye stemmer og mye diskusjon, men det er også lite byråkratisk. Det er lett å få ting til å skje og å tenne på ideer. Det kryr av positive og engasjerte mennesker, sier hun.

Jacobsen har selv lang bakgrunn fra avisbransjen, blant annet som analysesjef i Amedia.

Og er klar på at avisbransjen kunne lært et og annet om samarbeid fra medieklyngen i vest:

- Avisbransjen har ikke tenkt så veldig kundevennlig. Media har vært en veldig innovervendt bransje. Vi diskuterer mediehus og avis, i stedet for å samle kundene på ett system og konkurrere om å levere det beste innholdet.

Nå leder Jacobsen altså medieklyngen i vest. Og mener det er hovedstaden i Norge. Dit håper hun kommende journalister, utviklere, designere og andre søker seg framover.

- Du vil ha de unge og oppadstormede til Lars Hilles gate i stedet for Akersgata?

- Ja - det er jo her det skjer. Det ser vi allerede på spillbransjen, hvor studenter kommer fra NTNU og Trondheim for å jobbe i Bergen. Avisene og mediene i byer utnytter dette miljøet stadig mer. Og MediaCity gjør i hvert fall ikke Bergen mindre attraktivt. Ja, hva skal de i Akersgaten?, spør Anne Jacobsen retorisk.

Når de i stedet kan dra til Bergen.

Til toppen