- De som kommer til høstlanseringen vil se at TV 2 satser sterkt. Vi skal ta tilbake markedsandeler!

MEDIESOMMER: Olav T. Sandnes tenker mest på middag og surfevind i ferien. Men han har store planer om å få seerne tilbake i høst.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

  • NavnOlav T. Sandnes
  • Alder: 43
  • StillingSjefredaktør og adm. direktør i TV 2  

Dette er Medier24s intervjustafett «Mediesommer».

Dagens gjest Olav Sandnes ble utfordret av Thorhild WidveyLes alle Mediesommer-pratene her!

Først tre spørsmål til deg:

To fra kulturministeren: 

Hvordan vil TV 2 møte Discovery/TV Norges satsing på sport?

- Vi vil sørge for at mange av de beste sportsrettighetene ligger på TV 2 sine flater de kommende årene. Dette handler delvis om vilje til å betale, men også hvor godt vi forvalter de rettighetene vi har!

TV 2 har hatt en markedsandel på TV 2 Hovedkanalen på 16,6 % i første halvår 2015. Etter et relativt svakt første halvår, hva kan vi vente av nytt i annet halvår?

- I det første halvåret hadde i en flere nysatsninger som ikke traff godt nok, og det er det ingen i TV 2 som var fornøyd med! De som kommer til høstlanseringen vår i Bergen tror jeg vil oppleve at TV 2 satser sterkt denne høsten. Andelen på TV 2 vil være høyere ved årsslutt enn den er nå.

Og ett fra Medier24: 

Dere fikk ikke mye nytt da allmennkringkastermeldingen kom. Hvor viktig er det å få avklaringer raskt for hvilke vilkår dere vil få som kommersiell allmennkringkaster? Og - er det noen grunn til å spekulere i om TV 2 kan komme til å droppe allmennkringkasteroppdraget og bli en ren kommersiell TV-kanal?

- TV 2 er naturlig nok nå opptatt av at myndighetene arbeider fokusert med en avtale som sikrer en balanse mellom de forpliktelser de ber en kommersiell allmennkringkaster å påta seg, og den kompensasjon som tilbys. Når en utlysning av ny allmennkringkasteravtale foreligger vil TV 2 beslutte om det er riktig å søke på denne eller ikke.

Ni kjappe sommerspørsmål: 

Hvor og hvordan tilbringes sommeren?

- Sommeren tilbringes utelukkende i Norge, og mest i Vestfold på hytta. Her er det barna som styrer aktivitetene fra tidlig til sent, så det blir fotball, tennis, windsurfing, kajakkpadling. På regnværsdager er det Tour de France, filmer og litt blåbærplukking. Så har jeg også klart å få med meg en Tippeligakamp da Rosenborg gjestet Sandefjord!

Hvilken responstid har du på e-post i ferien?

- Responstiden er definitivt dårligere på alt som ikke haster i ferien. Men nysgjerrigheten trumfer prinsippene, så jeg sjekker nokså ofte, må jeg innrømme.

Hvilke medier bruker du i ferien, og følger du nyhetsbildet like tett som vanlig?

- Jeg følger nyhetsbildet like tett som vanlig på alle flater. Egentlig ingen endring fra hverdagen. Kanskje litt mer radio enn ellers.

Hvilke store spørsmål bruker du ferien til å grunne over?

- Hva skal vi ha til middag? Er det nok vind til surfing i dag? Jeg bruker ikke ferien til å tenke på de store spørsmålene for TV 2. Dette har fokus i alle de andre ukene i året.

Hvordan skal avisbransjen og journalistikken overleve?

- Jeg tror det må bevege seg mot mer brukerbetaling, og da må vi starte med å se på hvilke pakker som det er reell betalingsvilje for. Det kan imidlertid bli en reell utfordring i små språk- og kultursamfunn som det norske at god, kritisk og uavhengig journalistikk ikke har et tilstrekkelig stort marked med betalingsvilje for nettopp dette. Samtidig er det i disse dager avgjørende at journalistikken kan opprettholde sin troverdighet. Avsløringene den siste uken om plagiater, fabrikkering av historier og manglende kreditering setter dette på spill.

Er teknologi så viktig som stadig flere skal ha det til?

- Jeg mener teknologiforståelse er avgjørende for stadig større deler av mediebransjen. Vi behøver ikke å lære oss koding alle sammen, men vi bør få en bedre forståelse for de muligheter teknologien gir oss i alle ledd av mediebransjen.

Ja eller nei til DAB og å stenge FM-nettet?

- Jeg har ikke DAB-radio, og har ikke fulgt denne delen av mediedebatten så nøye.

Når kjøpte du en papiravis sist?

- Det er lenge siden jeg kjøpte en papiravis, men blader som The Economist og Hytteliv foretrekker jeg på papir, da leseropplevelsen her er annerledes enn på nettet.

Har du brukt Popcorn Time?

- Jeg har fått det begeistret fremvist av en kompis, og deretter forsøkt forklare ham at filmene er lastet opp ulovlig. Teknologien bak Popcorn Time er ikke ny, men brukervennligheten der er langt bedre enn det vi har sett tidligere. I sommer er både TV 2 Sumo, C More, ViaPlay og Netflix brukt. Du kan jo gjette hvilken jeg, helt objektivt, foretrekker.

  • Og til slutt: Hvem vil du utfordre til å bli neste intervjuobjekt?

- FINN-sjef Sondre Gravir. Og så kan vi spørre han:

Hva er den viktigste teknologiutviklingen mener du norske medier må være oppmerksomme på?

Hvor viktig er samspillet med medier for Finn.no i 2015?

Powered by Labrador CMS