De sov da Netflix kom. Nå har de våknet til Popcorn Time. Og har ikke lyst til å ende opp som musikk-butikkene.

NMD15: Viasat-sjefen vil «legge bort egoet», og maner til samarbeid. - Jeg tror det blir konsolidering og færre tjenester, sier Vegard K. Drogseth.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Betalt distribusjon av TV, film og serier er utfordret av både billige og gratis tjenester på internett. Omtrent som musikkbransjen for 20 år siden.

Men «TV-boks-bransjen» i Norge har ikke lyst til å ende opp som platebutikkene. Nå vil de ruste seg til kamp og konkurranse. 

- Vi kan ikke slappe av, vi har egentlig ikke tid til å sove. Det skjer så mye i bransjen nå, sier Viasat-sjef Vegard K. Drogseth.

Han pekte på en av bransjens store konkurrenter - den relativt forhatte Popcorn Time:

- Og Popcorn Time er en ulovlig tjeneste. Store verdier som kunne blitt til innhold, forsvinner når folk tar det i bruk.

- Men de har fått 300.000 brukere i Norge uten en krone i markedsføring. Fordi de leverer noe som folk ønsker seg, sa Viasat-direktør Vegard K. Drogseth under Nordiske Mediedager.

Sammen med sjefene fra Altibox og Canal Digital snakket han om veien videre for bransjen. I en tid der man kan få stadig mer gratis eller nesten gratis på nett.

- Må legge bort egoet

Og ett av svarene på det er samarbeid, mener Drogseth:

- Kunden er konge. Vi må fokusere på hva kunden ønsker seg og vil ha. Da må vi nok legge bort selskapsegoet og være pragmatiske. Vi må skape verdier sammen, i stedet for å konkurrere oss til fant, sa Drogseth.

Hva vil det si? Overfor Medier24 etter diskusjonen utdyper Viasat-sjefene samarbeidstanken sin slik:

- Jeg tror vi vil se en konsolidering i bransjen. Da må vi sette oss ned og snakke sammen, få en felles forståelse av hva kundenes behov er - og så bygge nye løsninger og tjenester sammen. Da vil det handle om en rettferdig fordeling av verdiene mellom aktørene, sier Drogseth.

- Snakker vi om én tjeneste?

- Jeg tror ikke det blir én i Norge, men i hvert fall færre enn i dag. Kanskje blir det tilpassede løsninger per operatør.

- Er det noe konkret på trappene?

- Vi snakker alltid med andre som er interesserte i å samarbeide, sier Drogseth.

All inclusive

Great content. Content is king. King kong. Kunden er konge.

Det var mye fine ord, og nok av klisjéaktige slagord for egne strategier da de tre tv-distributørene snakket om utvikling.

En utvikling der ryktet om tv-tittingens død er betydelig overdrevet, mener direktør Roger von Zernichow i Canal Digital Norge. Han kritiserte «bransjesynsere» for å forstå utviklingen feil:

- Vi ser mer på tv nå enn noen gang før. Vi ser på flere ulike skjermer, mye er tidsforskjøvet og fra flere kilder. Og norsk innhold, sa han.

Om bransjen sov da Netflix kom, har de nå fått stokket beina. I dag er det i stor grad bransjestandard at et abonnement på en tv-distributør også inkluderer opptak, tilgang til streaming, egne apper og arkiver.

- I snitt har kundene våre 16 wifi-enheter i hjemmet. Og de skal få tilgang alle steder, sa produktdirektør Øyvind Lundbakk i Altibox.

- Vi er ikke der vi skal være, men vi nærmer oss. Og: Vi vil alltid være bedre på norsk tv og norsk innhold enn de internasjonale aktørene. Det er fortsatt få som kutter norske leverandører helt ut, mente Canal Digital-sjef Roger von Zernichow.

Gir alt inkludert

Men noen gjør det. En av dem var innleder og debattleder på scena, Aftenpostens teknologijournalist Per Kristian Bjørkeng.

Han har selv sagt opp sitt lineære tv-tilbud, og veksler i dag mellom forskjellige streaming-tilbud; både NRKs gratistilbud og andre som koster penger.

- Men jeg betaler fortsatt lisensen, siden jeg skal stå her og snakke om det, sa Bjørkeng muntert.

Han skrøt for eksempel av Viaplays «offline»-funksjon, en av få tjenester som lar deg laste ned filmer som streames. Bjørkeng utfordret imidlertid bransjen på at kundeopplevelsen fortsatt ikke var «helt i mål.

- For eksempel er det noen tjenester som ikke funker på Airplay, slik at jeg kan sende innholdet fra iPad og rett til tv-en. Hvorfor er det slik?, spurte han. 

- Det handler ofte om rettighetene, og vilkår fra de som selger innholdet, svarte Viasat-sjef Vegard Drogseth.

Kundevennlighet koster

Og på spørsmål fra Medier24 bekrefter han at rigide og detaljerte vilkår fortsatt setter en stopper for teknologien:

- De som selger rettigheter, ønsker å finne stadig nye måter å øke verdien på det av. Det være seg sju dagers arkiv, 24 timers visning, arkiv, streaming til enheter...og noen ganger koster det ekstra for disse tjenestene, sier Drogseth.

- Det minner nesten litt om musikkbransjen for 20 år siden?

- Ja, det er litt påfallende. Vi ønsker jo at kundene skal få tilgang til hva som helst, hvor som helst.

Powered by Labrador CMS