YDERST-gründerne og samboerne Kristina R. Johnsen og Ingmar Wåhlberg deltok i april på sitt første landsmøte i Landslaget for lokalaviser. Her med LLAs generalsekretær Rune Hetland.
YDERST-gründerne og samboerne Kristina R. Johnsen og Ingmar Wåhlberg deltok i april på sitt første landsmøte i Landslaget for lokalaviser. Her med LLAs generalsekretær Rune Hetland. (Bilde: )

De startet lokalavis i 2015 - for 2500 innbyggere. Snart kan de feire 1000 i opplag, og tror pressestøtta er i boks!

Oppskriften? En nær lokalavis med reportasjer og gode bilder.

- Det var en syk følelse da vi spiste bløtkake for 700 abonnenter. Og pilene har bare fortsatt å peke oppover. Nå har vi rundet en bøye, og har en helt annen trygghet enn da vi startet avisa. Vi ser rett og slett at det går an, sier redaktør Kristina R. Johnsen i Yderst, Norges ferskeste lokalavis, og trolig en av de minste.

Eller som hun beskriver den nordnorske folkesjela og lojaliteten avisa har fått på kort tid:

- Det er artig å oppleve at folk bruker oss, er blitt vant til avisa - og kanskje til og med glad i den.

- Og vess folk ikkje får oss i posten tell rett tid, så kan æ love dæ at vi får høre det høgt og tydelig. Gjerne med ei håndfull utropstegn og kraftsalve!

REPORTASJER, FOTO OG DESIGN er viktig for lokalavisa, som lages i magasinformat. Her faksimiler fra siste utgave.
REPORTASJER, FOTO OG DESIGN er viktig for lokalavisa, som lages i magasinformat. Her faksimiler fra siste utgave.

Tror på framtida

Yderst er en liten lokalavis i Bø i Vesterålen, ytterst i Vesterålen og lengst nord i Nordland.

Avisa startet høsten 2013 som et månedsmagasin, men bestemte seg ved årsskiftet 2014/15 for å gire kraftig om. Nå fikk det briste eller bære, og Yderst ble ukesavis. Bakgrunnen for valget var selvsagt å gi leserne mer stoff, oftere.

Men ikke minst også at en ukesavis kan få pressestøtte. Et tilskudd som for små aviser i Nord-Norge gjerne utgjør 7-800.000 kroner.

Og for å få denne støtten, må de ha et snittopplag på over 1000 aviser. Avisas siste beregninger tyder nå på at det skal gå bra:

- Sånn som det ser ut nå, er vi i god rute til å klare det, sier en nøktern og fornøyd daglig leder Ingmar Wåhlberg.

Et drøyt år som månedsmagasin gjorde at de allerede hadde over 500 abonnenter i basen. I vår passerte avisa 700 abonnenter. Når de tar med løssalget, og opplagsreglene for bud og ekstra-aviser, er bøfjerdingene trygg på målet.

- Vi har allerede en husstandsdekning på over 50 prosent i Bø. I tillegg har vi en del abonnenter utenbys, sier Wåhlberg.

For om Bø kommune har bare 2600 innbyggere, er det mange som sokner dit. For 50 år siden bodde det 5-6000 mennesker i kommunen.

- Når sommeren kommer og alle disse kommer hjem, tror jeg enda flere vil tegne abonnement. Det ser vi fram til!, sier Johnsen.

15) og Kristina Johnsen. Foto: Yderst/Øystein Lunde Ingvaldsen

Næravis for «bøfjerdingen»

Troen på pressestøtten gjør «familiebedriften» trygg på framtida. Wåhlberg og Johnsen er nemlig samboere. Foruten dem, sysselsetter avisa én markedsansvarlig - samt flere viktige frilansere.

Avisa har også fått et likviditetslån fra Bø kommune, som gjør at de holder seg flytende gjennom det første året uten pressestøtte.

Nøkkelen til suksessen?

Det handler om å lage en nær lokalavis som skiller seg ut, sier avis-gründerne. I en kommune ytterst i havgapet:

- Ramsalt kystkultur, et kokende nærmiljø og ei engasjert befolkning som elsker å følge med. Og ikke minst; de lager mye liv og røre. Estetikken i fjærsteinene trekker jo ikke akkurat ned. Dette er nærmest en eksportvare. Som tørrfisk, sier Kristina Johnsen.

  • BØFJERDINGEN: Slik portretterte Yderst bøfjerdingen i en «reklamefilm» for lokalavisa - som er vist over 5000 ganger på Youtube:

Design og foto

Nordlandsregionen Vesterålen med fem kommuner har fra før en stor nettavis (Vesterålen Online) og en regionavis (Bladet Vesterålen). I konkurranse mot disse, har Yderst beholdt magasinformen, løftet blikket fra de daglige hendelsene - og er bokstavelig talt hjemme i stua til leserne.

- Nærhet er veldig viktig for oss. Vi er opptatt av å være mye rundt omkring, og treffe flest mulig folk. Vi gjør oss også veldig tilgjengelig når vi har redaksjonsmøter. Så langt har vi hatt møter på alle steder i kommunen der det går an å sitte og de selger kaffe, forteller Kristina Johnsen.

Avisa legger også mye vekt på design og foto. Blant annet bruker de den lokale fotografen Øystein Lunde Ingvaldsen til mange av bildene.

- Det er luksus, og noe vi har valgt å satse på. Noe av det som kan skille papiravisa fra nettet, er gode bilder i et stort format og reportasjer med god layout. Og så er det selvsagt kjempeartig å jobbe med gode bilder og en profesjonell frilanser som kan faget, sier Ingmar Wåhlberg.

BØ-STYLE: Slik profilerer også redaksjonen seg selv! (Foto: Øystein Lunde Ingvaldsen)
BØ-STYLE: Slik profilerer også redaksjonen seg selv! (Foto: Øystein Lunde Ingvaldsen) Foto: Øystein Lunde Ingvaldsen

Avisa har tidvis publisert noe av stoffet i «magasinform» på en nettløsning, men det bruker de ikke tid på lenger. Alle abonnenter får dog tilgang til en elektronisk utgave av magasinet. Men de fleste foretrekker papiravisa, forteller Yderst. Også de utenbys.

Derimot bruker Yderst en Facebook-side med snart 2000 følgere svært aktivt.

- Det er vår måte å få ut nyheter kjapt på. Da engasjerer vi leserne veldig, og når de veldig raskt. Blant annet med bildeserier og videoer, sier Johnsen.

Bidrar til folketallsøkning

I engasjerte lokalsamfunn skjer gjerne flere positive ting samtidig. Det siste året har det vært mange positive etableringer i bygda. Og etter mange år med sammenhengende nedgang i folketallet, hadde Bø kommune fjerde kvartal i fjor for første gang en folkevekst på 23 personer - til 2642.

Yderst jobber selv godt for at utviklingen skal fortsette: Avis-gründerne Kristina og Ingmar venter snart sitt andre barn. Markedsansvarlig Maritha Henriksen er også gravid.

- Så når du spør om utfordringer, er det kanskje en av dem, at vi alle er gravide. Men vi har tro på at det skal gå bra, med gode vikarer, frilansere og fleksibile permisjonsløsninger, forteller Kristina Johnsen.

Ellers forteller de som andre om et utfordrende kostnadsbilde på både trykk og distribusjon. Kvaliteten på distribusjonen fra Posten har også variert. Og avisa har vurdert å bytte avisdag fra lørdag til fredag.

Men det de trodde skulle bli et problem - å få nok å skrive om - ble ikke det:

- Nei. På ingen måte! Det e så mange historia her. Det e så sjukt mykje å skrive om. Folk invitere oss heim heile tida, og vi får mykje kaffe og lefsa, forteller Johnsen.

Avisgründerne retter også en stor takk til bransjeorganisasjonen Landslaget for lokalaviser, som har gitt dem uvurderlig hjelp og mange gode råd:

- Og vi hadde det kjempegøy på landsmøtet i april. Det var som en stor happy family, der vi følte oss hjemme med en gang. En stor takk til Rune & co!

Til toppen