Deler ut 4,2 millioner til medieforskning: Lurås-prosjekt står ikke på lista
(Nesvold, Jon Olav)

Deler ut 4,2 millioner til medieforskning: Lurås-prosjekt står ikke på lista

Eiri Elvestad sitt prosjekt «Digitalt foreldreskap i Norge» stikker av med den største biten av kaka. Se hele lista her.

Medietilsynet har delt ut 4,2 millioner kroner til anvendt medieforskning. I en pressemelding skriver de:

«Medietilsynet legg spesielt vekt på at forskinga skal vere praktisk orientert og skal kunne brukast i mediekvardagen. Kvart år er det eitt tema som får ekstra prioritet. I år, i likskap med dei siste åra, blir forsking prioritert på dataspel. Noko av midlane til desse forskingsprosjekta er øyremerkte og kjem frå regjeringas handlingsplan mot spelproblem» 

Det er Rådet for anvendt medieforskning (RAM) som vurderer søknadene og utarbeider en innstilling til Medietilsynet, som tar den siste avgjørelsen om hvilke prosjekter som får støtte. 

 

Ville forske på Lurås

Birgitte Kjos Fonn ved OsloMet var en av forskerne som hadde søkt støtte til prosjektet «Er Helge Lurås i Resett journalist», som Medier24 tidligere har omtalt. Hun hadde søkt om penger fra potten, men står ikke på lista over prosjekter som har fått støtte. 

Prosjektet står ikke på listen over prosjekter som har fått støtte i denne runden.

– I en situasjon hvor mediene er rammet av inntektssvikt og det samtidig er stor konkurranse om oppmerksomheten fra ulike typer innholdsleverandører, alt fra helkommersielle aktører til de aktørene som ligger i randsonen for hva som er journalistikk og ikke, mener vi dette er interessante spørsmål å se på, sa Kjos Fonn til Medier24 tidligere i vinter. 

Helge Lurås på sin side var ikke imponert over ideen. 

– Det offentlige bør prioritere penger til nyttig forskning. Dette høres ut som et tullete forskningsprosjekt. Vedkommende burde lese Resett på fritiden sin som alle andre og ikke kreve at skattebetalerne skal ta regningen, skrev han i en sms til Medier24. 

 

Se hele lista

Følgende er tildelt midler til anvendt medieforskning i 2019:

  • Eiri Elvestad: «Digitalt foreldreskap i Norge»: kr 600 000
  • Henry Mainsah: «Exploring the consumers literacies of teenagers in virtual gaming»: kr 546 000
  • Anna Larsen Grøndahl: «Helsedekning i norske lokalmedier»: kr 540 000
  • Jan Fredrik Hovden: «Digitaliseringens kulturelle og klassemessige konsekvenser: Nye medie-og kulturmønstre blant norskes studenter 1998-2019»: kr 430 000
  • Audun Beyer: «Atferdsdata om mediebruk·»: kr 429 000
  • Jens E. Kjeldsen: «Politikernes svar- og unnvikelsstrategier. En studie av mekanismene politiske intervju på norsk TV og radio»: kr 395 000
  • Carol Azungi Dralega: «Forebygging mot problemspilling blant ikke-vestlig ungdom: Et samarbeidsprosjekt med familien i fokus»: kr 365 000
  • Fanny Duckert: «I medienes søkelys: Betydningen av sosiale medier ved personfokusert kritisk medieomtale»: kr 300 000
  • Erik Knudsen: «Medieundersøkelsen 2019. Svenske tilstander»: kr 180 000
  • Bernt Eide: «Hvordan bindes stillbilder sammen til engasjerende visuelle beretninger i journalistisk reportasje?»: kr 140 000
  • Arild Fetveit: «Når kunstig intelligens truer bilde- og lydopptaks dokumentasjonsverdi»: kr 50 000
  • Peter Maurer: «Consequensis of the hostile media perceptions for trust in media, media use and political engagement»: kr 50 000

 

Masterstipend (kr 25 000)

  • John Eirik Anfinsen: «Gratis manipulasjon – En analyse av mikrotransaksjoner i free-to-play spill»
  • Marianne Borchrewink-Brækhus: «Klikkets betydning – en analyse av nyhetslesing i norske nettaviser»
  • Marit Lussand Folkedal: «Digitale nyhende, inntekt og strategi»
  • Asta Lydersen Busingye: «MOJO! Telling the story og mobile journalism, through a mobile phone to a mobile audience»
  • Kathrine Klepsvik Lønøy: «Influencer-markedsføring»
  • Bia Sjøvoll: «Hva er tillit? En kvalitativ studie om tillitsbegrepet»
Til toppen