Helmut Krasnik er Managing Director Corporate Digital Platforms hos den tyske mediegiganten Axel Springer. Her sammen med Tinius-direktør Kjersti Løken Stavrum under NxtMedia-konferansen.
Helmut Krasnik er Managing Director Corporate Digital Platforms hos den tyske mediegiganten Axel Springer. Her sammen med Tinius-direktør Kjersti Løken Stavrum under NxtMedia-konferansen. (Bilde: Erik Waatland)

Tyske Axel Springer vil inn på det norske markedet med felles innlogging: – Sammen står vi sterkere mot Google og Facebook

Norske medieaktører vil ikke samarbeide og satser heller på egne innloggingssystemer. – Ikke bra, mener Helmut Krasnik i Axel Springer, som nå åpner døren.

(TRONDHEIM): De store norske mediekonsernene satser heller på egne innloggingssystemer - enn å samarbeide. Schibsted vil ha brukerne på SpID, Amedia bruker aID og så videre.

I dag ble det nevnt fra scena i Trondheim at også Vipps rigger seg til kamp som en aktør på markedet.

 

– Man har det travelt

Helmut Krasnik er Managing Director Corporate Digital Platforms hos den tyske mediegiganten Axel Springer.
Helmut Krasnik er Managing Director Corporate Digital Platforms hos den tyske mediegiganten Axel Springer. Foto: Erik Waatland

Under NxtMedia-konferansen i Trondheim i dag var det tyske mediekonsernet Axel Springer representert.

De er én av 11 partnere i tysk næringsliv og mediebransje som satser tungt på et felles innloggingssystem.

Dette skal også fungerer opp mot de enorme omveltningene i personvernlovgivningen som kommer i mai (GDPR), forteller Helmut Krasnik, som er Managing Director Corporate Digital Platforms hos den tyske mediegiganten:

– Lederne må ta avgjørelser og de må gjøre det som trengs for å få til en felles innlogging. Og det må skje raskt, sier han til Medier24.

Der man i Norge sliter med at få aktører snakker sammen, så gikk Axel Springer bredt ut og sa at de ønsket mest mulig forankring - og at de var villige til å dele selskapet med alle relevante aktører. Det har resultert i at det nå er 11 aktører i ulike bransjer som er med.

– Produktet vårt er klart og om få uker er det ute i markedet, sier direktøren.

Krasnik sier at problemet var ikke å finne partnere til å samarbeide, men heller å finne en felles visjon som gjorde at man rigget seg for å bli største aktør i Europa.

 

Tyskerne ønsker norske partnere

Nå ønsker de å etablere seg utenfor Tyskland også - som er noe av hensikten med norgesbesøket:

– Hvem som ønsker å bli bør bli med som partner, eller som aktør, Vi er en åpen europeisk plattform.

Samarbeid eller dø: Fra venstre: Kjersti Løken Stavrum i Tinius Trust, Helmut Krasnik, Managing Director Corporate Digital Platforms, Axel Springer , Trond Riiber Knudsen, Founder TRK Group , Stig Eide Sivertsen, Multiple board executive, Chairman of Board Parrot Play, Ingvild Næss, Chief Privacy Officer, Schibsted ASA.
Samarbeid eller dø: Fra venstre: Kjersti Løken Stavrum i Tinius Trust, Helmut Krasnik, Managing Director Corporate Digital Platforms, Axel Springer , Trond Riiber Knudsen, Founder TRK Group , Stig Eide Sivertsen, Multiple board executive, Chairman of Board Parrot Play, Ingvild Næss, Chief Privacy Officer, Schibsted ASA. Foto: Erik Waatland

– Snakker dere med noen norske aktører nå?

– Ikke ennå, men dette er første steg for å gjøre dere klar over produktet. Jeg ville satt pris på om norske aktører - både i mediebransjen - og andre bransjer, tar kontakt med oss.

– Hva er konsekvensen hvis man ikke gjør noe og lar Facebook og Google ta hele kaka?

– Vi taper mye på å ikke komme igang raskt og spesielt i mediebransjen. Og det blir veldig vanskelig å ta igjen den tapte tiden hvis man ikke kjapper seg. Går man ikke over sine egne grenser eller tenker litt større nå, så kan det få store konsekvenser, mener Krasnik.

 

– Jeg blir lei meg

Trond Riiber Knudsen, grunnlegger av TRK Group, var svært engasjert på scenen. Som tidligere McKinsey-topp og nå medieinvestor, er han utålmodig:

– Min observasjon er at det norske mediemarkedet er alt for fragmentert når det gjelder felles innlogging. De ulike mediene bør komme sammen, og gjerne med andre markedet også, om å lage en felles løsning.

Medieinvestor Trond Riiber Knudsen i TRK Group under NxtMedia-konferansen.
Medieinvestor Trond Riiber Knudsen i TRK Group under NxtMedia-konferansen. Foto: Erik Waatland

– Men dette har man snakket om i mange år, hvorfor skjer det ingenting?

- Jeg opplever at det er mangel på lederskap og kommunikasjon mellom lederne i de ulike mediekonsernene i Norge. Jeg vil etterspørre en større åpenhet om å samarbeide på tvers.

– På tvers av flere næringer?

– Jeg synes det er et interessant alternativ. I Norge må vi bygge skala og størrelse ganske fort og da kan det å tenke på tvers av næringer være veien å gå - og gjerne med det offentlige Norge involvert, for vi er så små. Vi må bygge så stort vi bare kan, og forenkle alt vi kan mot norske forbrukere. 

Knudsen mener Norge, som et av de mest digitaliserte landene i verden, burde gått i bresjen for en felles innlogging. Og han ber mediene om å se til olje- og gassektoren, som er mye flinkere til å samarbeide på tvers, mener han.

– Kanskje trenger vi en uavhengig tredjepart som ikke oppleves som en trussel mot noen, men er til hjelp for alle.

– Hva tenker du når én går til Google og den andre vil stå alene?

– Jeg blir ganske lei meg, fordi det aller viktigste er å opprettholde god lønnsomhet og inntekt til den norske mediebransjen, så vi kan fortsatt ha en uavhengig og kritisk presse. Det er helt avgjørende for vårt samfunn og demokrati. Jeg mener vi er nødt til å finne nasjonale løsninger, sier han og fortsetter:

– Jeg har tatt et initiativ der jeg prøver å se om jeg kan være med på å orkestrere en løsning på tvers av mediebransjen i Norge. Det hyggelige med det, er at bare ti minutter etter at jeg sa det, så har tre medieledere sagt at de kommer til å snakke med oss, så vi håper å tro at vi kan komme igang. Vi står i alle fall klar.

Til toppen