Jul vekker mange minner og følelser hos folk, også i kommersiell setting. 
Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Jul vekker mange minner og følelser hos folk, også i kommersiell setting. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix (Kallestad, Gorm)

KRONIKK: Julereklamene som vekker mest følelser:

– Dersom du tenker tilbake på julereklamer dukker det sikkert opp en hel del gamle minner

Unruly har undersøkt hvilke følelser og tema som er viktigst å påvise for å vekke de sterkeste følelsene, samt skape minneverdige juleannonser.

  • ISABELLE SODERHIELM, solution manager Nordics i Unruly

Der vi tidligere har vært vant til at det er kulden, snøen og blinkende julelys som forteller oss at julen er på vei, er det nå juleanonnonsene som leder an og setter stemningen allerede tidlig i november.

Unrulys innsiktsavdeling har analysert ulike kampanjer fra 2015-2017 for å finne ut hvilke følelser som stiller sterkest og er mest minneverdige. Dersom du tenker tilbake på julereklamer fra tidligere år dukker det sikkert opp en hel del gamle minner og følelser. Som når man ser for seg den ikoniske Coca-Cola lastebilen som ble sendt på norske TV-skjermer for første gang i 1995.

I våre analyser ser vi at de som slår best an har en klar gjennomgående trend som vekker sterke følelser av blant annet glede og varme. Kanskje ingen overraskelse, når det er nettopp disse følelsene vi forbinder med jul.

Vi har tatt en titt på og listet opp annonsene fra Storbritannia som har klart å kombinere disse best.

Annonsene vi har undersøkt fra 2015, 2016 og 2017 har en tydelig trend i at de alle fremkaller følelser som varme og glede, fulgt av inspirasjon og nostalgi.

  Foto: Unruly

 

Den emosjonelle profilen for 2015 samkjører godt med denne trenden og vi ser at følelser som varme, glede, inspirasjon, nostalgi, forbauselse, stolthet og sorg leder an. Det var dette året John Lewis´ berømte «Man on the Moon» film kom ut, samt Sainsburys bokkarakter «Mog the Cat» kom til liv.

I 2016 fant vi den sterkeste følelsesmessige profilen. Annonsene vi tok for oss fremkalte i større grad følelser av stolthet og sorg sammenlignet med andre år. John Lewis´ «Buster the dog», M&S «Mrs Claus» og Heathrow Airports «Coming home» havnet på topplisten.

I 2017 var profilen mer lik den fra 2015, men med en litt større satsning på humor, i tillegg til sorg og inspirasjon. Dette året så vi reklamefilmer som McDonalds lanseringen av «Carrot Stick» og BBC Ones «Supporting act» - hvor animerte karakterer i form av en liten jente og hennes far skaper sterke bånd i en juleopptreden.

 

 

  Foto: Unruly

Vi ser en klar sammenheng mellom de annonsene som har prestert best respektive år der samtlige tilbyr et konsept som er kjent for seerne fra før og gir en følelsesmessig sterk effekt. Et gjennomgående tema er også fokus på samhørighet i julen, og hvor viktig det er å ikke føle seg ensom. Alle har de klart å fange julens magi på ulike måter.

  • «Man On The Moon» fokuserte på ensomhet og det å stå utenfor som en måte å understreke hvor viktig det er at alle blir inkludert og føler at de har en betydning, uansett alder.
  • «Buster The Boxer» tilbyr større fokus på integrasjon, og viser at via felles interesser kan til og med de mest naturlige av fiender forenes.
  • «Supporting Act» viser hvor viktig det er å være der for hverandre når det trengs.

Både «Man On The Moon» og «Supporting Act» tar opp viktige tema som eksisterer i dag og gir en ny take på det tradisjonelle juletemaet som består av glede og varme. “Buster The Boxer” spiller mer på ekte og barnslig lykke som julen fremkaller i mange av oss, samtidig som de har lagt til en humoristisk twist.

Dersom vi ser på samtlige annonser fra topplistene i 2015-2017 er de to klart sterkeste følelsene glede og varme. Den tredje sterkeste følelsen skiller seg (noe uventet) ut film for film og år for år.  

 

Key takeaways:

  • Satsning på glade og varme følelser leder an på topplistene
  • Annonsen som fremkalte de sterkeste følelsene for respektive år hadde alle en høy gjenkjennelsesfaktor med tema som fokuserte på samhold og integrasjon, samtidig som alle gjorde innsats i å skille seg ut fra mengden.
  • Annonsene i analysen påviste at det er viktig å ta opp tidsaktuelle tema eller spille på ren og skjær juleglede for å få frem de sterkeste følelsene
  • Analysen viste også at den tredje sterkeste følelsen skilte seg ut i form av enten sorg, forbauselse og/eller nostalgi.
  • Gjennom å fokusere på en twist i sin følelsesmessige profil har merkevarene klart å skille seg ut i sin portrettering av julen

Unruly Insights 2018

Til toppen