Nyhetsredaktør Gard Steiro (40) i VG.
Nyhetsredaktør Gard Steiro (40) i VG. (Foto: Erik Waatland, arkivfoto)

– Det Aalbu sier han skal gjøre, er noe annet enn det jeg mener er journalistikk, sier VGs nyhetsredaktør om Discoverys «lojale sportsdekning»

– Det har ikke vært en del av diskusjonene med oss, for å si det sånn, sier Gard Steiro. Mens han lover kritisk sportsjournalistikk, mener sportsdirektør Jan-Erik Aalbu i Discovery seg misforstått.

I går hadde NTB et intervju med sportsdirektør Jan-Erik Aalbu i Discovery, som har fotballrettighetene til neste års eliteserie.

I NTB-saken sto det følgende i ingressen

«Jan-Erik Aalbu jakter Discovery-forsterkninger hos konkurrentene, men det går mot lite kritisk dekning av den norske eliteseriefotballen neste år».

– Vi skal ikke være en trussel

I saken er Aalbu sitert på at han skal være ekstremt lojal til Fotballforbundet og at de ikke skal jakte tabloide vinkler:

– Vi skal spille på lag. Vi skal være en ekstremt lojal partner til fotballforbundet og klubbene. Vi skal være på lag med supporterne og spillerne. Vi skal ikke jakte på tabloide overskrifter til nyhetssendingene. Det får andre TV-hus ta seg av, sier Aalbu.

– Vi skal løfte produktet. Det vil klubbene merke sterkt. Vi skal ikke være en trussel. Folk skal ikke være redde for å stille opp. Vi skal ikke jakte toppsaker eller klikk, sier den tidligere fotballspilleren.

– Men blir dette da et journalistisk produkt?

– Dette er absolutt et journalistisk produkt.

VG garanterer uavhengig og kritisk journalistikk

Nyhetsredaktør Gard Steiro i VG, som skal produsere fotballnyheter for og i samarbeid med Discovery, forteller til Medier24 at de ikke kjenner seg igjen i uttalelsene og vil følge sitt eget løp, som avtalt.

– Dere har et redaksjonelt samarbeid med Discovery nå. Kommer VG også til å være «en ekstremt lojal partner til Fotballforbundet»?

– Det er ikke den linjen VG kommer til å legge seg på i sportsjournalistikken. Vi skal dekke fotballen ved å være tilstede med siste nytt om det som skjer på de ulike stadioner, som vi alltid har gjort, sier Steiro. 

– Vi kommer også til å drive kritisk journalistikk mot fotballen, trenere og klubber, når det er nødvendig. VG tror kritisk journalistikk er med på å øke oppslutningen og engasjementet for fotballen. 

– Hva tenker du om utspillet fra Discoverys sportsdirektør? 

– Det har ikke vært en del av diskusjonene med oss, for å si det sånn. Vi forholder oss til avtalen og vi kommer til å legge oss på linjen som VG alltid har gjort i sportsjournalistikken. Det Aalbu sier han skal gjøre, er noe annet enn det jeg mener er journalistikk.

– Kommer dere til å forta dere noe overfor Discovery i denne saken?

– Nei. Vi kjører på som vi har planlagt og har aldri opplevd at dette har vært en bestilling, hverken fra Discovery eller norsk fotball, avslutter Steiro.

Sportsdirektør Jan-Erik Aalbu i Discovery. (Foto: Discovery)
Sportsdirektør Jan-Erik Aalbu i Discovery. (Foto: Discovery) Foto: Discovery

Føler seg misforstått

Flere journalister og kommentatorer har sagt sin mening om saken i sosiale medier.

Nå mener Aalbu at han er misforstått:

– Det jeg mener når vi skal være en lojal partner - og ikke et stygt ord om TV 2 – er at vi ikke skal flytte fotballkamper uten å bli enige om dette med fotballen (NFF/NTF) først, slik TV 2 gjorde da de flyttet hovedkampen til Zebra.

– Det skal vi gå inn og forhandle med fotballen om. De skal ikke plutselig se at Max-kampen går på en tirsdag, når den egentlig skulle vært spilt på en mandag. Det er det jeg mener med det, sier Aalbu. 

– Så det er programmeringen og logistikken du skal være lojal til?

– Ja. Det har ikke vært noen tanker om å kompromittere den journalistiske uavhengigheten som vi skal ha på våre sendinger. Den garanterer jeg på vegne av oss alle. Hva skulle Carsten Skjelbreid eller Susanne Wergeland eller våre reportere gjort om jeg hadde gitt de munnkurv? Det er aldri aktuelt. 

– Vi har ikke de daglige nyhetssendingene, så for oss er det ikke like viktig å jakte de tabloide overskriftene på saker gjennom en hel dag, det kan VG få gjøre, sier Aalbu.

Han lover at de skal drive kreativ og tøff journalistikk, men:

– Det var ikke journalistikken som var essensen i min samtale med NTB i går, derfor opplever jeg at gårsdagens overskrift ble litt misvisende, sier han og viser til Medier24 sin overskrift Discovery antyder ukritisk fotballjournalistikk neste år: «Vi skal spille på lag. Vi skal være en ekstremt lojal partner til Fotballforbundet».

– Vi kan ikke hylle Høgmo når de taper fotballkamper og resten av Norge er kritiske. Da får de ikke noe halleluja-stemning hos oss heller, fortsetter Aalbu. 

– Når jeg sier at vi skal være på lag med fotballen, mener jeg først og fremst at vi skal bidra til å bygge fotballen som produkt.

Faksimile fra NTB-saken, gjengitt i Medier24 tirsdag. (Faksimile)
Faksimile fra NTB-saken, gjengitt i Medier24 tirsdag. (Faksimile)

I en e-post til Medier24 tirsdag kveld skrev han også: 

Vårt hovedmål, er å løfte interessen og engasjementet rundt norsk fotball – og ikke minst å forbedre produktet. Det skal vi gjøre i tett samarbeid med forbund, klubber og supportere. Og vi har også fått VG med på laget. Men vi skiller litt mellom hvilke roller vi har.

Vår rolle er først og fremst å formidle norsk fotball som det underholdningsproduktet det er. Samtidig skal vi selvsagt også ivareta gode journalistiske prinsipper i det redaksjonelle innholdet vi lager før, under og etter kamp, slik vi gjør når vi dekker landslaget i dag. Kunnskapsrike LIVE-reportere, programledere og eksperter skal stille gode spørsmål om det som skjer på banen. Og det er vel ingen som har stilt Høgmo mer til veggs enn det vi har gjort etter kamp, når situasjonen har krevd det.

Vi skal dekke selve sporten, og det skal vi gjøre journalistisk, pågående, kritisk og entusiastisk. Men vi skal ikke drive gravejournalistikk om reiseregninger eller lederlønninger. Vi har ikke relevante sendeflater til den typen stoff, og har som kjent lagt ned nyhetene.

Det har derimot VG. VG er helt redaksjonelt uavhengige, selv om de er vår partner. De vil helt klart være drevet mer av de harde redaksjonelle vinklingene enn det vi vil være. Og det er vel ingen som kan påstå at VG har tatt på fotballen med silkehansker etter at dette samarbeidet ble inngått.

Til toppen