DAVID HO, executive mobile editor i Wall Street Journal, snakker om mobilen på Litteraturhuset i Oslo.
DAVID HO, executive mobile editor i Wall Street Journal, snakker om mobilen på Litteraturhuset i Oslo. (Bilde: )

- Det er 7,2 milliarder mobiltelefoner i funksjon i dag. Det er flere enn det er folk på jorda

Hvorfor er mobilen så viktig for media? Mobilredaktør David Ho fra Wall Street Journal prøvde å gi noen flere svar onsdag.

MAN SKULLE TRO det var Gud, men det var «bare» David Ho; executive mobile editor for Wall Street Journal, som var på besøk i Oslo onsdag morgen.

200 heldige journalister, teknologer og redaktører hadde fått plass på Institutt for Journalistikk sitt tretimers seminar på Litteraturhuset, til alt overmål gratis, inkludert kaffe, rundstykker og med lang venteliste.

Tema? Det samme alle snakker om for tida. Om den mobile framtida og hvorfor mobiltelefonen er redninga og sånt for journalistikken.

Men Ho mente han skulle si noe nytt. Eller som han sa:

- Mobiltelefonen er framtida, det har vel ingen sagt til dere før?

- Alle disse trendene skaper oversikter. Alle snakker om mobil. Men det er mange som egentlig ikke skjønner hva de snakker om og hvorfor mobil er viktig. Jeg håper jeg skal klare å si noe om det i dag, sa Ho.

- Anyone here's got a smart phone? Oh yes.
- Anyone here's got a smart phone? Oh yes. Bilde:

SÅ KASTET HAN en sint fugl, eller angry bird som det også heter, på noen i salen. Og lurte 200 journalister til å gi mobiltelefonen sin til nabopersonen.

Ulåst. Det er som kjent skummelt.

- Var det ubehagelig? Selvsagt er det det. Fordi mobilen er oss - det er vennene dine, det er kontaktene dine, livet ditt, jobben, kontaktene dine, shoppingen din og alle feriebildene, sa Ho.

Han kom med noen tall som sier noe om utviklingen:

- Det er 7,2 milliarder mobiltelefoner i funksjon i verden i dag. Det er flere mobiltelefoner enn folk. og det er 2 milliarder «smart phones» ute i verden. Snart vil det ikke være flere «dumme telefoner» igjen.

- Og i dag i USA, er 60 prosent av all «digital tid» brukt på mobiltelefonen. Da 2015 startet, hadde 39 av de 50 største nyhetsnettstedene i USA mer trafikk fra mobil enn desktop. 

MYE HAR ENDRET seg siden avisene lagde sine første «mobile utgaver» for ti år siden.

Vi har fått mange brett og apper og funksjoner som skulle redde verden, men ingen har gjort det. Likevel har disse lært oss mye.

Og i dag «er» mobilen verden. Det kan man ikke la være å bry seg om.

- Hvis du har en nettside i dag, som ikke er responsiv, er du helt ute. Det går rett og slett ikke, konstaterte Ho.

Med fare for at noen har sagt det før.

Før han kom med sine DAVID’S TIP - for hvordan du faktisk må tenke på mobil journalistikk i dag.

1: «The one-platform world is dead»

- Du kan ikke tenke på det du gjør og tilpasse det kun til én plattform. Og i hvert fall ikke kun PC-skjermen.

2: Ikke skriv «klikk her», «se video under» og sånt

- Hvor trykker du med mus på en touch-telefon? Og kanskje er ikke videoen «under». Det forteller bare leseren at innholdet egentlig er laget for en annen plattform, og det er ganske fornærmende. La linkene stå for seg selv!

3: Hvis en grafikk ikke fungerer på en telefon, så fungerer den ikke!

- Du kan ikke lage en stor presentasjon for en papiravis eller PC, og presentere den på en mobilskjerm. Hvis det ikke fungerer på iPhone, så fungerer det ikke. Hvordan gjør du det da? Kanskje du kan bryte opp grafikken til flere deler, og ikke én stor presentasjon.

4: Big story? Tenk mobil helt fra begynnelsen

- Det må funke på telefonen, og da kan du ikke komme på helt til slutt med en utvikler som skal tilpasse historien. Tenk mobil fra du begynner å skrive, og ta med utvikleren fra starten. Og ikke drep leseren din med mange megabytes av dokumenter!

5: Speed. Speed. Speed!

- Du må være enda raskere. Har noen sagt det til deg før? Det er bare sånn det er. I dag er det notifications, push alerts, og så videre. Og folk oppsøker ikke nyhetene, de forventer at nyhetene kommer til deg.

- OG MOBILEN ER ikke framtida. Mobilen er nå, oppsummerer David Ho sine mange poenger, tips og råd.

Men det er ikke lett å vinne fram i kampen om mobil tid:

Lesere kommer raskt inn på siden din, lesere en nyhet og forsvinner. Men kanskje er nettsiden ikke det viktige? I en tid der andre apper, funksjoner og så videre blir lansert?

- Vi lanserer masse funksjoner på nettavisene, les mer, relaterte saker, og så videre. Men hvor mye er det egentlig plass til på en skjerm?

- Vi ser at folk som leser på apper, bruker mer tid og leser mer. Det er litt mindre trafikk, men mer tid brukt, mener Ho.

Og hva med Facebook Instant, Apple News, eller lignende?

- Jeg vet ikke om Apple News vil funke. Men det vil ha en stor rekkevidde og potensielt stor trafikk. Vi snakker om en app som vil være installert hos alle som har en iPhone.

Utviklingen går fort og det endrer seg hele tida. Men Wall Street Journals betalingsmur har vært der siden 1996.
Utviklingen går fort og det endrer seg hele tida. Men Wall Street Journals betalingsmur har vært der siden 1996. Bilde:

JA, «WEBSIDEN» DIN blir kanskje ikke den samme som før. Og kanskje blir den ikke så viktig heller.

I framtida blir det stadig mer apper, personlige tilpasninger og anbefalinger, «the internet of things» enheter du kan snakke til og snart kjøkkenmaskiner som forstår følelsene dine, tenker David Ho.

Hva da med nyheter, aviser og internett i alt dette?

Og paradoksalt nok: Papiravisen vil kanskje leve lengre enn nettsider, mener WSJ-redaktøren.

- (Papir)aviser har nok et liv foran seg, om ikke for alltid. Men internettsider har heller ikke det. For å si det sånn: Jeg tenker at internettsider vil bli ugjenkjennelige om ikke lenge. Ja, jeg tror kanskje aviser vil overleve dagens internettsider - fordi teknologien utvikler seg så fort.

MEN VIL FOLK til syvende og sist fortsatt lese nyheter og reportasjer på mobilen? Eller blir det bare korte meldinger, buzz og siste nytt?

- Ja, jeg tror folk vil lese ordentlige saker på mobilen også. Det er ikke sant at de ikke leser langt, men man leser annerledes. Men de leser annerledes. Du leser litt på bussen, litt på bussen, litt på butikken og litt hjemme i stua.

Men hvis du vil beholde leserne dine, i tillegg til alt det andre, har David Ho én master-regel:

- Do not annoy! Ikke irriter leserne dine med funksjoner og ting som ikke fungerer eller er i veien. Hvis du irriterer folk, så drar de. Og da får de nyhetene sine et annet sted, mener han.

SÅ ER DET heller ikke lett, understreker han.

Det vil si: David Ho mener det og for seg er lett å spå framtida. Den blir stadig mer digital og teknologisk.

- Men det er vanskelig å gjøre noe med den, sier han.

Med et tankekors til diskusjonen som fortsatt pågår i norsk presse

- Mange av oss jobber fortsatt med å komme seg fra print til digitalt. Og det er ganske skummelt. Fra papir til nett er allerede gammelt nytt! Det sier noe om hvor vanskelig dette er.

Men vil det gå bra med oss til slutt? Ja, håper og tror WSJ-redaktøren:

- Det handler om forpliktelser, og vilje til å skape endring. Prøv skumle ting. Prøv å feile, og så plukker du deg selv opp igjen.

- Og det kommer til å forandre seg, hver dag, hver uke og hele tida. Men jeg tror vi kommer til å finne oss selv på et ganske godt sted til slutt!

MEN KAN VI tjene penger på mobilen, da?

Det spurte én i salen om.

En av mange representanter for en norsk mediebransje som er i den vanskelige overgangen og famlingen fra gratis innhold til mer eller mindre stengte nettaviser.

- Vel, ja. Vi gjør det. Men nå er Wall Street Journal en litt spesiell avis. Vi har alltid hatt en betalingsmur. Vi lanserte siden i 1996 med en betalingsmur. Nå har vi to milloner abonnenter, svarte David Ho.

For alle andre har det ikke vist seg å være helt enkelt. Jo, Facebook tjener penger, men de har jo én milliard brukere.

Og mobile bannerannonser?

- Folk flest trykker på det ved en feiltakelse. Er det noen som noen gang har trykket på en banner på mobilen og virkelig ment det?

Den store feilen, mener Ho, var at mange i utgangspunktet begynte å gi bort nyhetene gratis. Fordi da forteller man at journalistikk ikke koster penger, at nyheter ikke har verdi.

- Kan vi overtale dem til å betale i dag? Og hvorfor skal de betale hos deg, hvis konkurrenten har det gratis?

- Jeg tenker: Ja, det er mulig. Men da må jo ha noe annet enn nyhetsmeldinger og det du får gratis alle andre steder. Det må være noe annet, noe unikt, eller rett og slett bare kvalitet. Bedre enn det du får gratis. Og da tror jeg folk vil betale.

  • For ordens skyld: Medier24 var til stede på første del av David Hos foredrag. Andre del handlet blant annet om apper og også annen digital utvikling enn pressens forhold til mobilen. 

:


Til toppen