Prinsipielt mener jeg det er en feilvurdering av medienes rolle i en krisesituasjon, og jeg håper derfor både Norsk Redaktørforening og landets mediebedrifter tar opp denne diskusjonen raskest mulig for å bli enige om en felles praksis – som forhåpentligvis ender opp i at man holder korona-relaterte saker åpne i den kritiske fasen vi er i nå, skriver Finn Egil Holm.

Debatt

Det er bare feil at viktig korona­informasjon legges bak betalings­mur

«Vi står midt i en nasjonal krise, og Norges statsminister maner til dugnadsånden i det norske folket. Er det da riktig at mange norske mediebedrifter legger viktig informasjon om korona-situasjonen bak betalingsløsninger?», spør Finn Egil Holm.

Denne artikkelen er over to år gammel.

  • FINN EGIL HOLM, direktør for administrasjon og samfunnskontakt i Vestre Viken HF

Jeg mener det er feil, og at avisene i en periode fremover burde tilgjengeliggjøre alt koronarelatert stoff slik at alle kan få del i denne kritiske og viktige informasjonen.

Det er ikke min intensjon å åpne for en generell debatt om hvordan norsk presse på lang sikt skal overleve i en stadig mer digitalisert samfunn.

Jeg er selvsagt klar over at avisbransjen må ha inntekter for å overleve, og at digitale brukerinntekter utgjør en viktig del av inntektsgrunnlaget over tid. Generelt sett er jeg også enig i at vi skal betale for god journalistikk, men det finnes unntak.

Viktige unntak, og der mener jeg vi er nå.

Vi ser at mange mediebedrifter legger en god del av koronainformasjonen bak betalingsløsninger. Dermed er du nødt til å betale penger – bli abonnent – for å lese viktig og kritisk informasjon.

Pressen har en helt suveren og viktig rolle i informasjonsflyten i det norske samfunnet, og denne rollen er enda viktigere i en krisesituasjon.

Pressen har et helt klart samfunnsoppdrag og en sentral rolle i å informere befolkningen, sørge for at viktig informasjon blir tilgjengeliggjort. Vi er i en helt ekstraordinær situasjon, og da reagerer jeg på at mye viktig og relevant korona-informasjon blir lagt bak betalingsmur, slik at kun de som betaler for informasjonen, får den.

Prinsipielt mener jeg det er en feilvurdering av medienes rolle i en krisesituasjon, og jeg håper derfor både Norsk Redaktørforening og landets mediebedrifter tar opp denne diskusjonen raskest mulig for å bli enige om en felles praksis – som forhåpentligvis ender opp i at man holder korona-relaterte saker åpne i den kritiske fasen vi er i nå.

Mediene – og da kanskje spesielt lokale medier – har fortsatt en helt spesiell og sentral plass hos mange. Mange trekker til lokalavisen for å finne viktig og nødvendig informasjon. Og hvis mediene selv mener de har informasjon som de tenker det er viktig at folk leser blir det jo etter min mening galt at folk skal måtte betale for å få denne informasjonen.

Fredag denne uken ble det kjent at flere store amerikanske mediehus lar alt koronastoff være gratis, og åpner dermed betalingsmuren for alle.

Blant de amerikanske mediene som har åpnet betalingsmuren, er The Atlantic, Philadelphia Inquirer, New York Times, Wall Street Journal og Bloomberg News.

I Norge har blant andre Dagbladet nå åpnet opp og tilbyr nå Dagbladet Pluss gratis i 10 uker fremover.

Powered by Labrador CMS