KNUT-ARNE FUTSÆTER, forskningsleder for medier i TNS Gallup, forteller om medietrender. Her fra i 2015, da han spådde at smartklokken ikke kom til å ta over verden med det første.
KNUT-ARNE FUTSÆTER, forskningsleder for medier i TNS Gallup, forteller om medietrender. Her fra i 2015, da han spådde at smartklokken ikke kom til å ta over verden med det første. (Arkivfoto: Gard L. Michalsen)

- Det er ganske mange myter om hva som egentlig skjer med medievanene våre

Men i september skal vi få ordentlige svar. Da legger TNS Gallup fram siste nytt om utviklingen, på konferansen Folks Medievaner. 

- At TV-en er død, folk har sluttet å lese aviser og ingen lytter på radio lenger. Det er de klassiske mytene. Men da kan det være greit å se på de faktiske tallene.

Det sier Knut-Arne Futsæter, forskningssjef for medier i TNS Gallup, når vi begynner å snakke om folks medievaner.

De samme ordene er også navnet på konferansen Folks Medievaner i Oslo torsdag 17. september.

Der får vi høre blant andre VGs sosiale medier-sjef Øyvind Solstad, redaktør Karine Thyness i Det Nye, Nordic Screens-sjef Nils Ketil Andresen - og Facebook-sjef Rune Paulseth. 

Og arrangørene håper på nok en god konferanse, den 24. i rekken:

- I år er vi stolte over å kunne presenter et bredt og spennende program som tar for seg mange viktig temaer i dagens mediebilde. Seminaret er unnværlig for de som jobber med medier, markedsføring og kommunikasjon, og i år håper vi å se flere deltakere fra både mediebyråer, medieselskapene og reklamebransjen, sier Elise Sandbu, leder for mediegruppen i NMF.

Ser mer på skjerm

Som vanlig skal også Futsæter innlede med å si noen pauli ord om hva som egentlig skjer med medieutviklingen, basert på blant annet TNS Forbuker og media med 45.000 intervjuer - og en rekke andre tilgjengelige data.

For Facebook er ikke dødt, vi hører stadig på radio - og TV-tittingen vil ikke forsvinne med det aller første.

- Seertiden på TV økte faktisk i 2014, til manges overraskelse. Det blir spennende å se 2015. Men, ja: De tradisjonelle TV-kanalene taper blant de unge aldersgruppene, sier Futsæter. 

- Vi ser mer på skjerm totalt sett, og vi bruker alltid «best screen available». Da ser vi på TV-skjermen hjemme i stua. Streaming og andre kanaler øker, men det går ikke så mye på bekostning av tradisjonell TV-distribusjon. Video og DVD-bransjen merker det imidlertid veldig godt, sier Futsæter.

Men at papiravisene sliter, det er ingen myte, slår forskningssjefen fast.

- Det er en solid tilbakegang, og den har tiltatt de to seneste årene. Mediehusene er midt inne i en digital transformasjon, og avisene står fortsatt sterkt på total dekning. Men som vi ser: Inntektene følger ikke etter. 

Vil spå om framtida

Nytt av denne årets medievane-konferanse er at TNS prøver seg på noe de ikke har gjort så ofte:

De vil fremlegge noen prognoser for de kommende årene.

- Ja, vi vil driste oss på noen fremskrivinger på ny teknologi og mediebruk. TNS Gallup besitter unike historiske mediedata, analyser, kompetanse og internasjonal innsikt om mediebruk og teknolog som er et godt utgangspunkt for å kunne forstå og se inn i fremtiden, sier Futsæter.

Han understreker historikken ikke gjør det lett å framskrive, fordi utviklingen går stadig raskere.

Og faktorene som faktisk forandrer verden, kan komme når du minst venter det. 

- Samtidig er det viktig å huske hva som har skjedd tidligere når nye medier har kommet. Da TV-en kom på 60-tallet, skulle radioen dø. Da kommersielt TV kom på 80-tallet, skulle de norske kanalene dø.

- Men vi kan ikke overføre disse mobilene til dagens tid. Ikke minst på grunn av mobilen og den teknologiske utviklingen. Et så raskt skifte til en ny plattform har vi aldri opplevd før, sier Futsæter. 

Facebook lever!

Ikke minst er de sosiale mediene blitt stadig viktiger med stadig smartere telefoner. TNS sine tall og analyser om medievanene vil også handle om sosiale medier, og selv om det stadig kommer noe nytt - så betyr det ikke at de etablerte sosiale kanalene dør ut.

- Facebook er ikke dødt med det første?

- Nei - du kan si det sånn: Alle er der, men de er ikke like ofte og aktive. Og så bruker man Facebook på en annen måte enn tidligere, særlig de unge. Derfor kan du lett få inntrykk av at det er mest eldre folk som bruker det. Men mange er innom for å sjekke, uten å være synlig selv og man kommuniserer i lukkede fora og grupper, sier Futsæter.

Selv er han, kanskje ikke overraskende i denne bransjen, mest glad i Twitter:

- For meg er det den beste måten å følge utviklingen. Du lager dine egne lister og versjoner av det som skjer, og for meg er Twitter det beste mediet for meg å bli orientert om medier og teknologi på verdensbasis. Men det er klart: Følger du alle, kan Twitter fortone seg stri elv av ubehandlet og usortert informasjon. 

Tror ikke Apple Watch endrer verden

Nytt på konferansen i år er også årets «undertema» fra TNS: Tall og analyse av utviklingen for «wearables og The Internet of Things». 

For eksempel hvordan det går med smartklokker som Apple Watch, og hvordan veien videre ser ut.

Futsæter konstaterer at «tingenes internett» er framtida. Men smartklokka som sådan vil foreløpig ikke forandre verden, det blir neppe noen gamechanger i seg selv. 

- Det er fortsatt litt for spesielt interesserte, de som er opptatt av ny teknologi. Vi ser det på kurvene over hvor mange som anskaffer seg det. Til sammenligning var iPad, og særlig iPhone, en virkelig gamechanger. Og det var noe som «alle» måtte ha, fordi stadig flere andre fikk det. Slik er det foreløpig ikke med Apple Watch, konstaterer Futsæter. Selv ivrig bruker av en Samsung smartklokke fra i fjor, forøvrig.

Men at det kommer mye spennende på wearbles og Internet of things framover, er det ingen tvil om:

- Vi har en del spennende som vi vil legge fram på konferansen, sier Futsæter. 

Til toppen