Det er ikke mulig for oss å diktere hva Facebook skal være i fremtiden, men det er viktig at vi blir mer kritisk til vår nyhetsfeed

KOMMENTAR: - Trump behøvde aldri medias støtte. Han hadde alt han trengte i jakkelomma: En smarttelefon og sosiale medier, skriver Lise Dragland.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

  • LISE RAGNA DRAGLAND, sosiale medier-rådgiver i Good Morning

Sjokket etter USA-valget har enda ikke lagt seg og flere behøver tid til å la realiteten over at USA har valgt Donald Trump, synke inn.

For i en valgkamp hvor mediene til de grader støttet Hillary og til dels motarbeidet Trump - hvordan kunne det ende slik?

LES OGSÅ: Ja, Trump vant valget på Facebook: Fordi han brukte millioner av dollar på å kjøpe annonser – og teste dem i mange tusen varianter

Sosiale skylapper

Facebooks selvuttalte visjon er å gi oss relevant innhold og gi enkeltpersoner en stemme.  Derfor er det kanskje også betimelig å spørre om Facebook har gitt oss skylapper og forsterket hver og en av oss sine informasjonsbobler - med å gi oss innhold som vi liker.

Facebook holder kortene tett inntil brystet angående hvordan deres algoritmer fungerer, men det er kjent at vårt engasjement er en avgjørende faktor for hva som ender opp i vårt nyhetsfeed: Jo mer vi klikker, liker og deler på personers eller facebooks-siders innhold, jo oftere vises poster fra dem.

Da er det ikke vanskelig å gjette seg til at begge leirer i valgkampen har endt opp i et skummelt ekkokammer av meninger og personer som lar oss tro at vår kandidat, uansett hvem vi støtter, er den riktige mannen/kvinnen for jobben.

Mark Zuckerberg har i etterkant gått ut og sagt at de falske nyhetene som har florert på Facebook ikke kan ha påvirket valget. Noe som er interessant:

Med andre ord sier Facebook til sine brukere at innhold ikke påvirker menneskers beslutninger, mens til annonsører sier Facebook at jo, vårt innhold påvirker menneskers beslutninger.

Sammensatt

Det finnes så klart sammensatte grunner til at valget ble slik det ble, men når valgkamper nå bare lener seg mer og mer på sosiale medier, bør vi igjen tenke etter hvordan Facebooks siling av nyheter påvirker oss - og nå også valg.

Facebook har poengtert at de ikke er en nyhetsleverandør, men et tech selskap.

Likevel har deres utsiling av nyheter en enorm definasjonsmakt for millioner av mennesker - og per nå har verken de eller Twitter noen måte å luke ut falske eller feilaktige nyhetssaker, annet enn å håpe at folk vil rapportere inn feil.

Behøver ikke media

Det er ikke mulig for oss å diktere hva Facebook skal være i fremtiden, men det er viktig at vi blir mer kritisk til vår “nyhetsfeed”.

Trump behøvde ikke støtte fra media, eller sitt eget parti for den saks skyld, i denne valgkampen.

Han hadde alt han behøvde i jakkelommen: En smarttelefon og sosiale medier - et sted der fornuft og fakta stadig får dårligere levekår.

Powered by Labrador CMS