Mikael Mellqvist reagerer kraftig på innlegget til Tonje Sagstuen i Norsk Tipping.
Mikael Mellqvist reagerer kraftig på innlegget til Tonje Sagstuen i Norsk Tipping. (Foto: Coolbet/Norsk Tipping)

DEBATT

Det er sjokkerende at Norsk Tipping tror de kan styre medienorge

«Er det virkelig Norsk Tippings rolle å bestemme hva norske lokalaviser skal trykke eller ikke trykke», spør Mikael Mellqvist i Coolbet.

  • Endret
  • MIKAEL MELLQVIST, Senior Brand Manager i Coolbet . Svarer Tonje Sagstuen i Norsk Tipping

 

Jeg er sjokkert. Sjokkert over at en av Norges største annonsør tror de har en rett til å påvirke hva norske medier skriver om.

Er det virkelig Norsk Tippings rolle å bestemme hva norske lokalaviser skal trykke eller ikke trykke?

Først vil jeg med en gang nevne at undertegnede har lang fartstid fra norske medier og føler jeg kan gjøre noen redaksjonelle vurderinger:

  • Sportsreporter, krimreporter og redaksjonssjef i Moss Dagblad i totalt 8 år
  • Sportsjournalist i VG i 2 år 
  • Redaksjonssjef i TIPS i 6 år

Jeg er også utdannet som journalist og blir kraftig irritert når Norsk Tippings kommunikasjonsdirektør Tonje Sagstuen, skal mene noe om den gode jobben journalister og redaktører i lokalaviser gjør.

Men det bør egentlig norske redaktører/journalister få svare på selv.
Altså de 50+ avisene som har trykket ordføreroddsen til spillselskapet Coolbet.com, spillselskapet som undertegnende nå jobber for.

Jeg blir like irritert når jeg hører Sagstuen kjøre på med uttrykket «ulovlige spillselskap». Både hun og Lotteritilsynet må snart slutte med dette ulovlige tøvet de prøver å indoktrinere i det norske folk.

Det har ALDRI og VIL ALDRI bli ulovlig for nordmenn å spille hos Coolbet eller andre selskap online. Coolbet er kåret til Norges beste bookmaker to år på rad, og har estisk, maltesisk, svensk og snart dansk lisens.

Norsk Tipping endte for øvrig på 24. plass i samme store test.

Vi holder oss innenfor de lover og regler som gjelder i de markeder vi opererer, og vi er skråsikre på at norske politikere snart følger den suksessrike veien våre naboer, Sverige og Danmark, har hatt med spillisens.

Det vil være det beste for alle parter, viser resultatene i våre naboland og mange flere land i Europa.

Jeg ønsker dog velkommen en debatt med norske redaktører angående bruk av spillrelatert stoff i media, men for at det skal bli en rettferdig og god debatt så må store norske mediehus legge ned sitt kommersielle samarbeid med monopolet på Hamar.

Hver eneste dag hele året så overøses media med «luresaker» som skal sende fotball- eller sportsinteresserte folk til Norsk Tipping.
Noen eksempler under:

Det skulle være interessant å vite hva slags betaling de norske mediene får for dette?

Heldigvis har vi en fri og uavhengig presse i Norge. Det kommer vi også ha i fremtiden fremover også, så får heller markedsdirektøren i Norsk Tipping og Lotteritilsynet i Førde bli sure noen ganger.

Det har nemlig aldri vært og kommer heldigvis aldri heller bli deres rolle å diktere hva norske aviser skal skrive om.

Til toppen