AMEDIAHUSET: Amedias nye kontorlokaler i Akersgata.
AMEDIAHUSET: Amedias nye kontorlokaler i Akersgata.

- Det foreligger flere bud, sier Amedia-megler. Men prosessen tar trolig hele vinteren

Og hvem som blir kjøpere, er foreløpig i det blå.

I høst ble det varslet at Telenor og LO vil selge seg ned eller helt ut av mediekonsernet Amedia.

Direktør Knut Brundtland i investeringsbanken ABG Sundal Collier fikk oppdraget med å gjennomføre prosessen.

Siden har det vært stille, og Brundtland har fortsatt ikke veldig mye konkret å melde:

- Prosessen går videre som tidligere kommunisert, og det er flere interessenter på banen, sier Brundtland til Medier24.

- Det skal være kommet flere såkalte «indikative bud» i prosessen. Vil du kunne si noe om det?

- Det er flere interessenter, og vi har fått flere slike foreløpige bud, sier megleren.

- Hva kan du si om budgiverne?

- Det kan jeg ikke si noe om - verken hvem de er, hvilken farge eller geografi de har! Dette er en lukket budprosess, svarer Brundtland smått muntert.

KNUT BRUNDTLAND, adm. direktør i ABG Sundal Collier.
KNUT BRUNDTLAND, adm. direktør i ABG Sundal Collier.

Første kvartal er målet

Og når vi nærmer oss jul og nyttår, er det klart at det ikke blir noen avklaringer på denne siden av 2015. Det vil nok også gå godt ut i 2016 før vi tidligst kan vente oss et salg:

- Offentligheten må nok vente til ut i første kvartal før man får kunnskap om utfallet. Vi holder oss til den tidsplanen som har vært kommunisert, som tilsier at vi bør være i havn i løpet av første kvartal, sier Brundtland.

Hans utgangspunkt er fortsatt å selge hele konsernet samlet, stikk i strid med spådommene fra flere «profeter» i høst som mente at det ville bli umulig å finne slike kjøpere.

- Hva vil du si til disse profetene som mente at det dere nå prøver på, var umulig?

- Da kan jeg si at det er ikke klokt å selge skinnet før bjørnen er skutt. Det gjelder både for dommedagsprofetene, og for meg. Så skal jeg ikke si mer om det!

Hvem er aktuelle?

Gjennom høsten har det versert så mange rykter og spekulasjoner om Amedia-salget at man skulle tro det var silly season i engelsk fotball. Og at salget var over og avgjort for lengst.

Det er det altså ikke, og hvem og hvor mange disse budgiverne Brundtland mener å ha på hånden, er, det vet man foreløpig lite sikkert om.

Gjennom høsten har det avtegnet seg et bilde av tre potensielle «typer» kjøpere av Amedia:

  • NORSK MEDIEEIER: En aktør som kan bety en industriell løsning for mediekonsernet, og bære mer preg av et fusjon enn et oppkjøp. Her fins det i realiteten trolig bare én aktør som er aktuell, stor nok og har penger; Polaris Media.
  • UTENLANDSKE EIERE: Utenlandske oppkjøpsfond kan være en mulig kjøper - hvis man ser finansielle muligheter. Men det er neppe ønskelig fra ansatte, og kanskje heller ikke LO. Imidlertid kan det dukke jokere opp hatten; for eksempel en spiller som David Montgomery. Han solgte nettopp sitt nye britiske Local World-konsern for flere milliarder kroner.
  • MINDRE AKTØRER I SAMARBEID: Det fins en rekke små og mellomstore avismiljøer og investorer i det norske medielandskapet, som i utgangspunktet ville vært interessert i deler av mediekonsernet. For eksempel Mediehuset Dagsavisen / Mentor Medier eller Odd Reidar Øie, for ikke å glemme en enda mer pengesterk investor som Trond Mohn. Et «konsortium» av flere aktører kan være en potensiell kjøper av hele Amedia - for så å splitte det opp igjen?

INTERESSERT I ENKELTAVISER? Publisher Eirik Hoff Lysholm og konsernsjef Per Magne Tveiten i Mentor Medier. (Arkivfoto)
INTERESSERT I ENKELTAVISER? Publisher Eirik Hoff Lysholm og konsernsjef Per Magne Tveiten i Mentor Medier. (Arkivfoto) Bilde:

Dagsavisen: - Vi følger med

En av disse små aktørene er som nevnt Dagsavisen. Hvilken rolle de kan spille før eller etter et Amedia-salg, er foreløpig uvisst. Publisher i Mediehuset Dagsavisen, Eirik Hoff Lysholm, sier dette til Medier24:

- Vi spiller med åpne kort overfor alle parter i prosessen og følger spent med på utviklingen. Det viktigste er at det blir en løsning som trygger det norske mediemangfoldet, sier han.

Lysholm antyder også, ikke overraskende, at Dagsavisen kan være mest interessert i enkeltaviser:

- Samarbeid, utgavemodeller og nye driftsmodeller, slik vi var først med i Norge og som Schibsted nå også planlegger med sine største aviser, vil prege det norske medielandskapet fremover. Vi ønsker å spille en rolle i dette, og så får nyåret vise om det blir aktuelt i denne omgang, sier han.

KONSERNSJEF PER AXEL KOCH i Polaris Media ASA - her under resultatpresentasjon for 3. kvartal på Aker brygge i oktober 2015. (Arkivfoto: Gard L. Michalsen)
KONSERNSJEF PER AXEL KOCH i Polaris Media ASA - her under resultatpresentasjon for 3. kvartal på Aker brygge i oktober 2015. (Arkivfoto: Gard L. Michalsen) Foto: Gard L. Michalsen

Alle venter på Polaris?

En annen av de norske spillerne, som «alle» venter på, er Polaris Media. Mediekonsernet har både penger på bok og en verdifull aksjepost i FINN.

Det springende punkt her blir kan hende hva Polaris får «lov til» av sin største eier Schibsted.

For snart fire år siden fikk A-pressen kjøpe Edda Media for 1,7 milliarder kroner. Den gang var Polaris en av beilerne som ville ha Edda.

Paradoksalt nok kan Polaris i teorien nå få kjøpe hele Amedia til en lavere pris; Telenor har skrevet ned sin bokførte verdi på 44 prosent av Amedia til en drøy halv milliard kroner.

Men om det i det hele tatt blir aktuelt, vil ikke konsernsjef Per Axel Koch si så mye om til Medier24 nå rett før jul.

Han bekrefter at Polaris var blant de mange som fikk prospektet, eller investormemorandumet, men er utover det lite konkret:

- Vi følger med, og er selvsagt interessert i hva som skjer med den norske mediestrukturen. Hva dette eventuelt vil innebære for Polaris Media, er det for tidlig å si noe om, sier Koch.

Til toppen