NY HELG, fra venstre: Kommersiell produktansvarlig Glenn Hagbru, kulturredaktør Sigrid Hvidsten og magasinredaktør Karine Østtveit. (Bilde: Hans Arne Vedlog / Dagbladet)

Nå går annonsesalget på papir så bra at Dagbladet har laget nytt fredagsbilag. Det har mer innhold, 40 sider - og er utsolgt i hele høst

- Det er gøy at vi fortsatt kan satse litt på papir, sier magasinredaktør Karine Østtveit.

Avisbransjen er stort sett fulle av nyheter om hvor dårlig det går med papir - og særlig de to store løssalgsavisene.

Papiravisene har heller ikke vært offer for uforholdsmessig mye fornyelse de seneste åra.

Men det siste året har det faktisk skjedd en del fra både VG og Dagbladet: VG lanserte nytt fredagbilag i november.

I februar pusset Dagbladet opp Magasinet fra topp til tå. Samme måned lanserte også VG sin total makeover på hele avisa.

Og i dag kom noe så sjeldent som et papirprodukt med flere sider: Dagbladet har pusset opp fredagsbilaget «Helg», gitt det mer innhold og økt fra 16 til hele 40 sider.

- Annonsetilfanget har rett og slett vært så bra at vi vil utvide fredagspakka med flere flere sider og mer stoff, sier magasinredaktør Karine Østtveit.

 

«For dem som kjøper avisa»

Fredagens bilag byr på lett helgestoff som mat og vin, samliv og helse, samt et intervju med Tommy Steine. Samt en solid pakke med kryssord og hjernetrim.

- I dag begynner bilaget med ferdigpizza og slutter med trening. Med andre ord går dere gjennom hele helga og samvittigheten?

- Hehe - kanskje vi favner både dem som vil ha ferdigpizza og lese om trening, sier Østtveit.

Og forteller videre:

- Dette er et bilag for dem som faktisk kjøper avisa - de som vi vet er glade i Dagbladet på papir. Med TV-bilag, kryssord og annet innhold som gir bilaget lang levetid.

 

Godt annonsetilfang

Annonsørene tror også på denne «levetiden» - altså at bilaget skal bli liggende mer enn én dag:

Det er nemlig utsolgt for annonser de neste 10 ukene.

- Det er veldig hyggelig at vi har sett en oppsving i annonsemarkedet, både for Magasinet og resten av avisa, sier Glenn Hagbru, produktansvarlig for kommersiell avdeling.

- Vi selger langt mer enn vi har budsjettert med. Og det er hyggelig at vi kan bruke de ekstra inntektene til å skape et enda bedre produkt. Som vi håper bidrar til enda bedre lesertall.

Han forteller at de «tenker offensivt», og varsler flere spennende prosjekter framover.

 

Det går bedre enn fryktet med papiravisa

Ja, det går i det store langt bedre med papiravisa enn man skulle trodd, skal vi tro Dagbladet.

Og det etter et år hvor vi har skrevet side opp og side ned om at mediehuset har utredet å legge ned fem av seks avisdager - kanskje allerede i 2018 eller 2019.

- Vi synes jo det er gøy at vi fortsatt kan satse litt på papir, sier magasinredaktør Karine Østtveit.

- Du skal få slippe å ta ansvar for hele Dagbladets strategi, men: Dette betyr kanskje også at papiravisa «dør» saktere enn fryktet - dere lanserer ikke dette bilaget for så å legge ned fredagen om et halvt år?

- Nei, vi håper jo ikke det. I år har papiravisa rett og slett gått bedre enn fryktet. Det har heller ikke vært noe ønske om å legge ned papiravisa så fort mulig - så lenge vi tjener penger på den skal vi fortsatt lage den så god som mulig. Og fortsette å utvikle den, sier Østtveit.

- For å bruke en klisjé: Nærmer Dagbladets papiravis seg det mye omtalte «grunnfjellet»?

- Jeg vet ikke det fins noe grunnfjell, og vi har ikke noen tall vi kan dele ennå. Men fallet er faktisk lavere enn det har vært tidligere, sier magasinredaktøren.

Til toppen