Sjefredaktør og daglig leder Anne Marit Hjelme i Grieg Media AS.

Det lønner seg å satse på seniorene: VI OVER 60 har levert over 80 millioner i driftsresultat på fem år

- Dette er kanskje landets mest lønnsomme medievirksomhet, sier sjefredaktør og daglig leder Anne Marit Hjelme.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Seniormagasinet VI OVER 60 fortsetter å være en gullgruve for Aller-konsernet: For åttende år på rad leverer det bergensbaserte utgiverselskapet Grieg Media AS et tosifret millionoverskudd. 

I 2017/16 (avvikende regnskapsår) var omsetningen 60,8 millioner kroner, med et driftsresultat (EBITDA) på 17,7 millioner. Det vil si en driftsmargin på imponerende 29 prosent. 

Og slik har det vært en tid: På de fem siste åra har selskapet levert et akkumulert driftsresultat (EBITDA) før avskrivinger og engangskostnader på over 80 millioner kroner. 

- Dette er kanskje landets mest lønnsomme og mest suksessrike medievirksomhet. Vi øker på abonnement og har solide inntekter innenfor nye forretningsområder, sier sjefredaktør og daglig leder Anne Marit Hjelme i en melding. 

Månedsmagasinet har over 66.000 betalende abonnenter, og nesten 300.000 lesere hver måned. Gjennom tøffe år i mediebransjen har Grieg Media gått mot strømmen - og foruten det tradisjonelle magasinet har selskapet også sendt flere tusen eldre på ferie gjennom en satsing på leserturer. 

- Som landets største kommersielle magasin for kvinner og menn over 60 år, tror vi at noe av årsaken til vår suksess er at vi tar målgruppen vår på stort alvor. Vi tilpasser kontinuerlig innholdet i magasinet og våre tjenester til de endringene som preger denne gruppen.

 

- Eldre lever lenger, er friskere og har bedre økonomi. De ønsker å realisere seg selv og leve ut drømmer, de vet hva de ønsker og reiser og forbruker mer enn før, sier Hjelme. 

Og hun har fortsatt tro på papiret - med et opplag som fortsatt øker: 

- Vi tilbyr magasinet digitalt og publiserer artikler og tjenester på Facebook og andre plattformer. Men vi tror fortsatt at mange eldre i fremtiden vil kjøpe et kvalitetsmagasin med dybdeartikler og nyttig innhold, som de kan bruke tid på og kose seg med

- Vi har noen av landets beste eksperter innen pensjon, økonomi, juss og arv med oss, og oppdaterer leserne kontinuerlig om regler og rettigheter de har etter fylte 60 år. Vi ser også at mange annonsekunder ønsker en printkanal som treffer en målgruppe så presist som vi gjør. En av fire over 60 år i Norge leser VI OVER 60. Godt voksne er kjøpesterke og kvalitetsbevisste, og er derfor en attraktiv målgruppe for alle som har produkter å selge, sier Hjelme.

  • Mer om selskapet - OBS, ikke oppdatert med 2017-tallene:

Powered by Labrador CMS