Partnere og ansatte i WergelandApenes kan se tilbake på et solid 2017.
Det sjuende året brakte lykke for WergelandApenes: 34 prosent vekst og rekordresultat for PR-byrået
Selskapet har alltid vært lønnsomt, men ingenting slår fjoråret: 23 prosent driftsresultat ga 6,7 millioner kroner i overskudd.
Denne artikkelen er over to år gammel.
PR-byrået som Martin Apenes og Rune Mørck Wergeland etablerte i 2011 har vært gjennom sitt beste år siden oppstarten - så godt at tallene allerede er levert til Brønnøysund:
Selskapets sjuende regnskapsår ble gjort med en omsetning på 28,6 millioner kroner, som er ny rekord. Overskuddet ble også rekordstort - med 6,7 millioner kroner i resultat før skatt.
Driftsmarginen var i fjor på 23 prosent, altså gikk nesten hver fjerde krone i inntekt rett til bunnlinja.
Rekordåret betyr også et solid år for eierne: WergelandApenes AS betaler ut solide 4,2 millioner kroner til aksjonærene etter 2017. Selskapet er partnereid, og de to gründerne kontrollerer til sammen rundt 60 prosent av aksjene i selskapet.
Det gode året gjenspeiler seg også i flere kåringer - blant annet tok WergelandApenes i fjor en andreplass blant PR-byråene i Regis kåring.
Når 2017 er godt, så er det samtidig ikke noen ny trend: Selskapet har vært lønnsomt helt siden oppstarten. På disse sju årene har den akkumulerte, samlede omsetningen vært på 118 millioner kroner - med til sammen 22,8 millioner i resultat før skatt.
Daglig leder og partner Rune Mørck Wergeland hadde ikke anledning mandag til å kommentere de gode tallene.