Helge og Anniken høsten 2018.
Helge og Anniken høsten 2018. (Brian Cliff Olguin)

Dette er årets bilde 2018

Brian Cliff Olguin har tatt årets bilde. Paul S. Amundsen er årets fotojournalist og Simen R. Ulvestad har fått prisen «Årets nykommer». Se oversikten over alle vinnerne her.

De gjeveste fotoprisene i Norge ble delt ut i dag, da Pressefotografenes klubb inviterte til storslått utdeling og feiring under Årets bilde i Oslo. 

Frilansfotograf Brian Cliff Olguin stakk av med prisen for årets bilde, som han tok på et besøk hjemme hos Helge Kupiec i Oslo, hvor han viser fram et hverdagsKupiec og samboeren. 

Om bildet skriver han selv:

«Etter at Helge Kupiec ble overfalt på åpen gate påsken 2017 har helsa hans forverret seg. Han er blitt avhengig av rulator, men han fortsetter å passe på sin kjæreste og bestevenn siden de møttes en gang på nittitallet da de tok oppdrag for flyttebyråer. Nå har Anniken flyttet inn hos Helge. Helge har siden dette bildet ble tatt også fått tildelt motorisert firehjuling av Oslo kommune». 

Her er årets bilde: 

Helge og Anniken høsten 2018. Foto: Brian Cliff Olguin

Juryens begrunnelse: 

«Årets bilde vokste på juryen underveis. Da det skulle avgjøres, var det kun ett bilde som kunne vinne, og dette ble enstemmig vedtatt av årets jury. Fotografen har dratt hjem til de statistikken handler om, og han våger å gå inn i det sårbare. Ulikhetene i det norske samfunnet ser oss i øynene på en ekstremt verdig måte. Man skal virkelig forholde seg til situasjonen hans. Det er tyde- lig at fotografen har en sosial agenda, og har gått grundig til verks. Fotogra- fiet har en tidløshet over seg, det kunne vært for hundre år siden, men det er det altså ikke. Dette er Norge i vår tid». 

 

Årets fotojournalist: Paul S. Amundsen

Paul S. Amundsen er basert i Bergen, har erfaring fra en rekke av landets største mediehus, og har i tillegg til det levert bilder til medier som The New York Times og Politiken. 

Bildene som trekkes fram av juryen er fra den siste kvelden det bergenske utestedet Garage var åpent og bilder fra Lisboa, hvor han har besøkt unge voksne som ikke flytter ut  av barndomshjemmet før de skal gifte seg og få barn.  

Juryens begrunnelse:

«Årets fotojournalist har fortalt mye på ett år. Han tar ansvar for hvordan han vil formidle historiene sine og tar aktive visuelle språkvalg. Fotografen evner å jobbe med store prosjekter med en tydelig identitet, og han er en allsidig og tydelig forteller».

 

10717 03. Dagligliv i Norge 04.06.2018 Cruiseturisme økningen i antall turister som kommer til Norge, spesielt med cruiseskip, har satt flere populære turistmål under press, som her i Stavanger hvor cruiseskipet Azura har lagt til kai like ved gamlebyen. Tatt på oppdrag for Aftenposten. Foto: Paul S. Amundsen, frilans Aftenposten
30.09.2018 Siste natt på Garage . Foto: Paul S. Amundsen, frilans VG

 

 

Årets nykommer Simen R. Ulvestad, Bilder Nordic

Peter Pan: Aleksander Bakken er det man kan kalle en fri sjel. Kunst og poesi er hans lidenskaper. Motivene på bildene er knyttet til han, og utrykker hans hverdag slik han ser den. Hans tanker. Hans liv. Livet hans kan tolkes på ulike måter, det kan dømmes eller respekteres. Man må aldri glemme at bare Aleksander selv bærer sannheten, slik vi bærer våre.

Peter Pan: Aleksander Bakken og Miriam, dette er hans kjæreste. Gjennom tykt og tynt. Foto: Simen R. Ulvestad

Juryens begrunnelse:

«Årets nykommer forteller om sin egen generasjon og verden på en spennende måte. Han skiller seg tydelig ut i konkurransen, med et fritt bildespråk. Serien vinneren har sendt inn kunne godt ha spisset narrativet sitt og jobbet med å vise frem hvorfor akkurat denne historien er viktig for leseren».

 

Vinnerne: 

Nyhet Norge

1. pris: Odin Jæger, Frilans, VG

Flom i Skjåk: Flere biler måtte stå stille da flommen på kort tid oversvømte området rundt Skjåk etter store nedbørsmengder.

Flom i SkjåkFlere biler måtte stå stille da flommen på kort tid oversvømte området rundt Skjåk etter store nedbørsmengder.Tatt for VGFinansiert av VG Foto: Odin Jæger

Juryens begrunnelse:

«Bildet oppsummerer en av Norges og verdens største nyheter, samtidig som det peker fremover. Vi er på vei til å bli oversvømmet, og bildet er rett og slett uhyggelig. Det kan minne om en skrekkfilm – flommen kan komme om natten mens du sover, som et monster. Man får følelsen av å være fanget i bildet. Bildet tar nyhetskategorien til et litt annet sted, og det føles riktig å premiere et bilde som omhandler klima også i nyhetskategorien».

 

Nyhet - utland

1. pris: André Liohn, Frilans/Dagens Næringsliv

Venezuelas krise: De døde plyndres, og de syke får ikke hjelp. Millioner flykter fra korrupsjon, vold, sult og en av de verste økonomiske krisene i moderne historie. Den pågående økonomiske og humanitære krisen er den verste i Venezuelas historie. 

El Callao is considered Venezuela’s Gold Capital and one of the country’s most dangerous city where civilians, miners and indigenous people are frequently murdered by criminal gangues known as “Los Pranes” and corrupted police and military agents. Miners working in a mine. Foto: ANDRE LIOHN

Juryens begrunnelse:

«En viktig fortelling fra et land som har gått fullstendig i stykker. Man kan se hvordan man lever i et land med en storslått drøm om sosialisme, hvor man nå sitter på en sykehusseng som ikke engang har en madrass. Det er skrapet ned til ingenting. En historie som blir fortalt på en stillferdig måte, uten overdramatisering, men med en visuelt helhetlig språk».

 

Dagligliv i Norge

1. pris: Brian Cliff Olguin

Helge og Anniken, høsten 2018: Etter at Helge Kupiec ble overfalt på åpen gate i påsken 2017 har helsen hans forverret seg. Han er blitt av- hengig av rulator, men han fortsetter å passe på sin kjæreste og bestevenn. De møttes en gang på nittitallet da de tok oppdrag for flyttebyråer. Nå har Anniken flyttet inn hos Helge. Helge har siden dette bildet ble tatt også fått tildelt motorisert firehjuling av Oslo kommune.

Juryens begrunnelse:

«Bildet viser en fin situasjon i et vanskelig liv. Slik møter man sjeldent folk, og det er gjort med en verdig medmenneskelighet. Det blir bare bedre og bedre desto mer tid du får med det».

 

Sport

1. pris: Gøran Bohlin, VG

Fotball-drømmen: Uruguay har bare 3,5 millioner innbyggere, likevel eksporterer de rundt hundre fotballspillere i året. Noen av verdens største stjerner begynte karrierene sine i Montevideos gater. Det sies at en av de første gavene et nyfødt barn får, er drakten til favorittlaget til faren, og allerede i fire-fem års alderen spiller jenter og gutter organisert fotball.

Fotball-drømmen: Uruguay er et unikt fotballand. Alt handler om fotball.De fleste stadionene er steingamle og slitte, klubbene må hele tiden selge sine beste spillere til utlandet for å overleve, men engasjementet er det ingen ting i veien med. Og landslaget kan aldri avskrives. Og den største stjernen er Luis Suarez, mannen som ble tatt i mot som en helt da han ble sendt hjem fra VM etter å ha bitt en motspiller. Tatt på oppdrag for VG og er kun finansiert med VGs midler. Foto: Gøran Bohlin

Juryens begrunnelse:

«Enstemmig vinner. En klassisk reportasje som tar oss med til baksiden av en begivenhet. Man blir personlig kjent og berørt. Bildene forklarer det store engasjementet i fotball veldig godt, og serien er godt redigert.»

 

Portrett

1.pris: Janne Møller- Hansen, VG

 Jesidikvinnen Ahlam (26) fra Tel Kasab i Sinjar slapp ut av IS-fangenskap i slutten av september2018, etter fire år som slave. Hun ble kjøpt av tre ulike menn. . Foto: Janne Møller-Hansen

Jezidikvinne: Jesidikvinnen Ahlam (26) fra Tel Kasab i Sinjar slapp ut av IS-fangenskap i slutten av september 2018, etter fire år som slave. Hun ble kjøpt av tre ulike menn. De siste årene bodde hun og hennes tre sønner i Deir ez-Zor i Syria, IS’ siste tilholdssted av en viss størrelse. Nå bor hun sammen med ektemannen og sønnene i en provisorisk flyktningleir i Zayniyat utenfor Dahuk i Irak. En mann med navn Abdullah Shrem tilrettela for at hun og barna ble smuglet ut av Syria, til en pris på 61.000 amerikanske dollar.

Juryens begrunnelse:

«Her er det blikket som avgjør. Hun ser innover i historien sin, mot avgrunnen. En virkelig sterk historie. Det er noe malerisk og ikonisk over det, som gjør at man tar seg tid til å tenke på hva hun faktisk har blitt utsatt for. Samtidig er ikke lyset perfekt, og det gir bildet en troverdighet».

 

Åpen klasse

1. pris: Therese Alice Sanne

Svart Sol: Følelsen av å være fanget i et indre kaos – i en eksistensiell krise – kan bare oppleves av en selv. Motsetningen mellom det ytre vi kan se og en persons indre tanker, er for stor til å begripe. I beskrivelsen av smerten kommer ord til kort. Hvordan kan en slik intens indre virkelighet, usynlig for oss andre, forstås og formidles? Én av fem unge oppgir at de sliter psykisk. Her har tre av de bidratt ved å tegne, male og skrive på portrettene av dem selv.

Bildene i serien er tatt i 2016, 2017 og 2018. Tittel, serie: Svart Sol. Tekst, serie: Følelsen av å være fanget i et indre kaos – en eksistensiell krise – kan bare oppleves av en selv. . Foto: Therese Alice Sanne

Juryens begrunnelse:

«Det er en spennende tid for fotografiet, og det skjer mye på doku- mentarfeltet som bryter ut av de faste rammene. Dette er et forsøk på å prate om psykisk sykdom, som er utrolig vanskelig å visualisere. Subjektene har eierskap i sine egne bilder. Det er ikke fotografens tolkning. Serien vinner for følelsen den skaper».

 

Klima og Miljø

1. pris: Hanne Marie Lenth Solbø, Morgenbladet

Den grønne kua: På Geno oksestasjon på Stange i Hedmark tar de klimautfordringen ved hornene. Mer enn halvparten av klimagassene fra norsk landbruk kommer fra storfe som slipper ut avgasser - på godt norsk promper og raper. På Stange avler de fram storfe som skal slippe ut 20% mindre gass enn vanlig storfe. 

11107 07 27.11.2018 Den grønne kua På Geno oksestasjon på Stange i Hedmark tar de klimautfordringen ved hornene. Mer enn halvparten av klimagassene fra norsk landbruk kommer fra storfe som slipper ut avgasser - på godt norsk promper og raper. På Stange avler de fram storfe som skal slippe ut 20% mindre gass enn vanlig storfe. Oksene på Geno er fedre til tusenvis av kalver og kviger, uten å ha vært i nærheten av en ekte ku. De får ta til takke med Fantomet. Her er en av okse rett før han skal avgi sæd - enda en gang. For Morgenbladet. Foto: Hanne Marie Lenth Solbø

Juryens begrunnelse:

«En serie som viser at det går an å gjøre fortellende bilder om hva som helst så lenge man tenker utenfor boksen. En god løsning på en vanskelig visuell oppgave, som forteller en god og overraskende historie».

 

Dokumentar Norge

1. pris: Mirjam Stenevik

Å kome frå ei øy: En snau time sør for Bergen ligger øya Selbjørn, med litt over 2.000 innbyggere og ett vinmonopol. Dette er et prosjekt om å reise langt vekk, ivrig etter å distansere seg fra småsamfunnet man har vokst opp i, men så lengte tilbake likevel. 

 Bildet “Mina” er tatt sommar 2018 Mina speler “Gjett Hvem” hos Besten og Besto i Steinavika. Onsdag er fast besteforeldredag. Personleg prosjekt.. Foto: Mirjam Stenevik

Juryens begrunnelse:

«Som alle andre europeiske land, sentraliseres Norge mer og mer. Kommuner og fylker blir slått sammen. Denne serien forteller om dette med en udirekte, sørgelig nerve. Samtidig er det et håp i den, og et veldig fint bilde på Norge og om å ikke flytte til byen»

 

Dokumentar Utland

1. pris: Andrea Gjestvang, Panos Pictures

No man is an island: Siden finanskrisen på 90-tallet har kvinneflukten fra den færøyske landsbygda til hovedstaden og ut av landet etterlatt samfunnet med en stor overvekt av menn. Mange unge kvinner reiser til utlandet for å studere, og mer enn halvparten vender ikke tilbake. De ser ingen fremtid i bygder, hvor et tradisjonelt levesett med jakt, fiske, sauehold og industriarbeid står sterkt.

NO MAN IS AN ISLAND Saueslakting i Kalbaksbotnur.  Foto: Andrea Gjestvang

Juryens begrunnelse:

«Serien er klassisk løst med fint håndverk, og den forteller oss noe nytt: Om kvinnene som har dratt og mennene som er igjen. Selv om det er mange bilder, kjeder man seg ikke. Det er gledelig å se en dokumentar fra nettopp Færøyene».

 

Nyhetsvideo

1. pris: Lars Christian Økland, TV 2

Tittel: Brexitbank

Beskrivelse: Spørsmålet om Brexit splitter det britiske folk. TV 2 møtte den ihuga remain-aktivisten Peter Cook i London. Han har fått føle på kroppen hvor betent dette spørsmålet er.

Bidragsytere: Lars Christian Økland (foto og redigering), Kjetil Iden (reporter)

 

Juryens begrunnelse:

«Gjennom å følge en enkelt karakter, gir videoen inngang til et stort og komplisert tema.  Bildene er suverene, lyden er god, videoen er godt klippet, har effektiv speak og et tydelig budskap. Juryen har valgt å premiere en handlingsdrevet video med gjennomgående godt håndverk. Den viser at det er mulig å belyse et komplekst tema på en engasjerende måte innenfor nyhetssjangerens begrensede produksjonsrammer». 

 

Videoreportasje / dokumentar, kort (under 30 minutter)

1. pris: Jil Yngland og Anders Melchior, Aftenposten / Paragon

Tittel: Dukkebarna

Beskrivelse: For den lille familien fra Larvik oppfyller små menneskelignende dukker drømmen om egne barn. De er en del av et lite, men voksende miljø i Norge.

Bidragsytere: Jil Yngland og Anders Melchior (research, foto og redigering)

 

Juryens begrunnelse:

«En god videoreportasje skal appellere til følelsene, og dette bidraget stiller i en særklasse. Historiefortellerne tvinger oss til å kjenne på sterke og til dels motstridende følelser rundt et lite kjent fenomen. Reportasjen er svært godt og stilsikkert fotografert. Dette er en dramaturgisk og fortellerteknisk perle der vesentlig informasjon porsjoneres ut med perfekt timing, gir oss stadig ny innsikt og tar oss med på en følelsesmessig reise som begynner med avstand og undring og ender med empati og forståelse».

 

Årets videojournalist

Årets videojournalist: Julie Lunde Lillesæter, Differ Media

 

Juryens begrunnelse:

«Årets videojournalist leverte to svært solide dokumentarer til konkurransen. Med filmene Bygdehomo og The Dry Valley viser vinneren en unik evne til å fortelle viktige historier gjennom stillferdige skildringer av mennesker og relasjonene mellom dem. Fotografen har et gjennomført og modig bildespråk, og hun tør å la karakterene drive fortellingen framover uten å bruke fortellestemme. Det samlede bidraget er så sterkt at juryen velger å løfte fram fotografen som årets videojournalist framfor å premiere bidragene individuelt».  

I kategorien «Videoreportasje / dokumentar, lang (over 30 minutter)» ble det ikke delt ut noen pris, grunnet for få nominerte. 

Til toppen