– Jeg hadde bare søknaden hos Vinmonopolet inne, og var egentlig ikke på aktivt søk, men da denne kom opp, måtte jeg bare prøve meg, forteller Kristin Welle-Strand.

Kristin Welle-Strand har fått ny jobb

Tiltrer en nyopprettet stilling i Vinmonopolet.

Publisert

Sist gang KOM24 snakket med Kristin Welle-Strand hadde hun nylig annonsert at hun etter nesten tolv år i ulike roller, sist som leder for kommunikasjonsavdelingen i Innovasjon Norge, skulle slutte.

I januar hadde hun ingen konkrete planer for veien videre, det eneste som var sikkert var at hun satt av tid til en «pust i bakken» for å reflektere og nullstille seg. Nå er det klart hva Welle-Strand skal gjøre fremover i ny jobb.

– Jeg skal begynne i en nyopprettet stilling i Vinmonopolet som leder for kommunikasjon, forteller Welle-Strand til KOM24.

Skal formidle hundre års historie

Hun har sin første arbeidsdag mandag 2. mai.

– I utgangspunktet visste jeg jo ikke hvor lang denne pausen ville vare da jeg sa opp jobben i Innovasjon Norge.

Hun hadde sin siste offisielle dag i Innovasjon Norge 31. mars, og tok ut avspasering før dette. Og etter fire uker med pause, begynte hun å kjenne at det var nok pause for hennes del, men har brukt tiden godt.

– Jeg er vant til en travel hverdag, så jeg har også vasket og ryddet hver eneste skuff og skap der vi bor. Jeg gjør også mitt beste for å få kunnskap om min nye arbeidsgiver, og storkoser meg blant annet med Vinmonopolet podkast, særlig episodene som handler om Vinmonopolets historie.

I år har nemlig Vinmonopolet 100 års jubileum.

– Det er utrolig spennende å høre hvor integrert polets historie er med det norske samfunnets utvikling. Det gleder jeg meg til å lære mer om og ikke minst formidle videre til våre målgrupper.

Uvant å være jobbsøker

Stillingsannonsen til Vinmonopolet fikk hun tilsendt av broren sin.

– Han visste at jeg var litt i tenkeboksen mot slutten av fjoråret, men ikke på aktiv søk etter noe nytt. Men stillingen, og ikke minst virksomheten gjorde at jeg fattet interesse, og sendte inn en søknad.

Welle-Strand har søkt på «vanlig» måte gjennom rekrutteringsbyrået som gjennomførte prosessen.

– Jeg vært gjennom intervjurunder, samtaler, case og tester. I tillegg ble referanser kontaktet i sluttfasen.

– Hvordan var det å være jobbsøker igjen?

– Det var selvsagt litt uvant, men også veldig gøy å bli utfordret av en aktør man kun kjenner fra utsiden.

Dette var også den eneste jobben hun søkte på.

– Jeg hadde bare søknaden hos Vinmonopolet inne, og var egentlig ikke på aktivt søk, men da denne kom opp, måtte jeg bare prøve meg.

En aktør som følger med i tiden

Det viktigste for Welle-Strand er at virksomheten hun jobber for har et betydningsfullt samfunnsoppdrag.

– Det har i aller høyeste grad Vinmonopolet, hvor ansvarlig salg av alkohol står sentralt. Polet har vært og er fortsatt en spesiell og sentral aktør i det norske samfunn. Polet forholder seg til en rekke ulike interessenter og målgrupper, og må hele tiden jobbe innenfor en rekke lover og regler.

Dette synes hun gjør hverdagen til en kommunikasjonsavdeling ekstra spennende, og til tider utfordrende til tider.

– I tillegg opplever jeg Vinmonopolet som en sterk kompetanseorganisasjon på tvers av alle enheter. De har virkelig lykkes med å skape stolthet i alle ledd i virksomheten. Det er godt gjort med såpass mange butikker rundt om i Norges land.

Nylig toppet Vinmonopolet Traction omdømmemåling, for andre året på rad.

– Vinmonopolet er en aktør jeg alltid har vært nysgjerrig på, særlig de siste årene gjennom stadig gode plasseringer både på omdømme- og kundeundersøkelser. De er utrolig flinke på både ekstern- og internkommunikasjon, og de utmerker seg på åpenhet og bærekraft. De er en aktør som følger med i tiden og balanserer kundeopplevelsen og samfunnsoppdraget på en god måte. Det er viktige områder for meg. Jeg gleder meg virkelig til å bli en del av det svært dyktige teamet Vinmonopolet.

Powered by Labrador CMS