Kristin Gjelsvik er en av personene som skal sitte i det nye utvalget.

Dette er det nye «PFU» for influensere

Fagutvalget for influensermarkedsføring skal ledes av Helen Engebrigtsen, som er dommer i Oslo Tingrett.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

1. oktober trer de nye retningslinjene for influensermarkedsføring i kraft, som er satt sammen av blant annet Mediebedriftenes Landsforening (MBL) og Annonsørforeningen (ANFO). 

Målet med de nye retningslinjene er, slik statssekretær Jorunn Hallaråker (KrF) redegjorde for under lanseringen, å motvirke kroppspress blant barn og unge ved å underlegge influensere en rekke retningslinjer. 

– På sosiale medier blir det ofte fremstilt en falsk og redigert virkelighet, noe som vi ser går utover den psykologiske helsen til barn og unge. Hovedformålet med FIM er å motvirke kroppspress, ved å ha strengere regler for influensere, deres nettverk og annonsørene, sa hun da de ble lansert i forrige uke.

De nye retningslinjene finner du her.

Her er utvalget: 

Ledes av uavhengig person med juridisk bakgrunn:

  • Helen Engebrigtsen, dommer Oslo Tingrett

Nettverk for influencere:

  • Annette Aas Johansen, Egmont,
  • Thomas Veheim, Adlink (vara)
  • Susanne Kjellhov, Kontent (vara)

Influencer:

  • Kristin Gjelsvik,
  • Christina Fraas (vara)
  • Anniken Englund Jørgensen (vara)

Annonsør:

  • Sølvi Jensløkken, Orkla Health,
  • Mille Henriksen, Midsona (vara)
  • Cecilie Nordstrøm, Oslo Skin Lab alternerer med Julie Stensrud, Eger Skin Clinic (en møter, avhengig av produkt eller tjenestekategori)

Offentlig instans:

  • Ikke avklart

Allmennheten:

  • Mina Vinje, Leder i Press Redd Barna Ungdom
  • Susanne Kaluza, blogger og daglig leder (vara)
Powered by Labrador CMS