Kristin Gjelsvik er en av personene som skal sitte i det nye utvalget.
Terje Bendiksby/NTB scanpix
Dette er det nye «PFU» for influensere
Fagutvalget for influensermarkedsføring skal ledes av Helen Engebrigtsen, som er dommer i Oslo Tingrett.
Denne artikkelen er over to år gammel.
1. oktober trer de nye retningslinjene for influensermarkedsføring i kraft, som er satt sammen av blant annet Mediebedriftenes Landsforening (MBL) og Annonsørforeningen (ANFO).
Målet med de nye retningslinjene er, slik statssekretær Jorunn Hallaråker (KrF) redegjorde for under lanseringen, å motvirke kroppspress blant barn og unge ved å underlegge influensere en rekke retningslinjer.
– På sosiale medier blir det ofte fremstilt en falsk og redigert virkelighet, noe som vi ser går utover den psykologiske helsen til barn og unge. Hovedformålet med FIM er å motvirke kroppspress, ved å ha strengere regler for influensere, deres nettverk og annonsørene, sa hun da de ble lansert i forrige uke.
De nye retningslinjene finner du her.
Her er utvalget:
Ledes av uavhengig person med juridisk bakgrunn:
- Helen Engebrigtsen, dommer Oslo Tingrett
Nettverk for influencere:
- Annette Aas Johansen, Egmont,
- Thomas Veheim, Adlink (vara)
- Susanne Kjellhov, Kontent (vara)
Influencer:
- Kristin Gjelsvik,
- Christina Fraas (vara)
- Anniken Englund Jørgensen (vara)
Annonsør:
- Sølvi Jensløkken, Orkla Health,
- Mille Henriksen, Midsona (vara)
- Cecilie Nordstrøm, Oslo Skin Lab alternerer med Julie Stensrud, Eger Skin Clinic (en møter, avhengig av produkt eller tjenestekategori)
Offentlig instans:
Allmennheten:
- Mina Vinje, Leder i Press Redd Barna Ungdom
- Susanne Kaluza, blogger og daglig leder (vara)