KARI NORDSTAD og IDA BERGAN fra TNS snakker om barn, ungdom og medier.
KARI NORDSTAD og IDA BERGAN fra TNS snakker om barn, ungdom og medier. (Bilde: )

Dette er framtida: 98 prosent av barn mellom 3 og 11 år har tilgang til en smarttelefon hjemme

#MBLung: Snapchat vokser blant de unge, og Youtube er stort. Men Facebook er fortsatt størst. Og ja, ungdommen ser fortsatt på TV.

På MBLs UNG-konferanse i Oslo tirsdag, fikk vi blant annet noen harde fakta og tall fra TNS Gallup og medieviterne Kari Nordstad og Ida Bergan.

Og mange av dem kanskje litt overraskende: Som at framtida er mobil og digital.

For 98 prosent av barn mellom 3 og 11 år, har tilgang til en smart-telefon i husstanden. 92 prosent har tilgang til et mediebrett hjemme. 

Det betyr ikke at de nødvendigvis har egen telefon, men mange har det også. Ikke minst i de litt eldre gruppene: 85 prosent i befolkningen over 15 år har sin egen smart-telefon. 

Og hva bruker de denne telefonen til? Mange bruker den blant annet til å spille, se på levende bilder - og å ta bilder.

- For eksempel ser vi at 67 prosent av barn mellom 3 og 11 år bruker mobiltelefon til å ta bilder ukentlig, sier Nordstad.

Og allerede fra 10-årsalderen ser TNS at ungdom blir Snapchat-brukere.

MBLs UNG-konferanse på Kongshavn videregående skole.
MBLs UNG-konferanse på Kongshavn videregående skole. Bilde:

Ser fortsatt på TV

TNS Gallup baserer sine tall på forskjellige undersøkelser, målinger og trackere. Og tallene viser at de unge fortsatt ser på TV. 58 prosent av de mellom 15-29 år ser på TV hver dag.

Men, understreker Nordstad:

- Når vi nå stiller spørsmål om TV til et ungt publikum, begynner det å bli ganske vanskelig å skille mellom «lineært TV» og annen form for streaming eller levende bilder. 

Og om ungdommen mer eller mindre har forlatt papiravisen, så har avishusene fortsatt en posisjon i livene deres:

70 prosent av unge mellom 12 og 19 år bruker norske mediehus daglig. 35 prosent leser papiravis, 59 prosent leser på PC eller brett - og 42 prosent leser på mobil.

Men de bruker ofte Facebook som «innfallsport» til nyhetene; 33 prosent følger TV-kanaler sine sider, 32 prosent følger lokale/regionale nettaviser - og 30 prosent følger riksaviser.

Facebook fortsatt størst

Og det er ingen grunn til å tro at ungdommen forlater Facebook, skal vi tro statistikken:

83 prosent av unge mellom 15 og 29 år er innom Facebook daglig. Enda flere på ukentlig basis.

Men ungdommen bruker Facebook på en annen måte.

- Det er blitt den viktigste kommunikasjonskalen - for mange er Messenger den viktigste grunnen til å være på Facebook. De bruker også lukkede grupper til å kommunisere med hverandre, sier Nordstad. 

Når det gjelder Facebook, ligger resten av befolkningen ikke langt bak ungdommen i bruk.

Men når vi ser på andre plattformer, blir forskjellen større:

  • 33 prosent av «alle» bruker Snapchat daglig, men hele 70 prosent av de mellom 15 og 29 år.
  • 22 prosent av «alle» bruker Instagram daglig - 46 prosent av de mellom 15 og 29.
  • Twitter er et lite medium i Norge på rundt 7 prosent for både voksne og unge.
  • Men Youtube er det grunn til å være på vakt for. Den ligger et stykke bak på daglig bruk - 36 prosent for unge mellom 15 og 29 år. Men på ukentlig bruk ligger Youtube ikke langt bak Facebook:

- Og særlig gjelder dette unge gutter. man kan mistenke at noen av gutta nå har «rundet hele Youtube»..., sa Nordstad.

Til toppen