Janne Johannessen, Anita Hoemsnæs og Jorunn Aartun i Dagens Næringsliv startet opp Facebook-gruppa DN Kvinner.  Heidi Odde Karstensen har også vært sentral i arbeidet, men var ikke til stede da Medier24 besøkte gjengen i mars 2019.
Janne Johannessen, Anita Hoemsnæs og Jorunn Aartun i Dagens Næringsliv startet opp Facebook-gruppa DN Kvinner.  Heidi Odde Karstensen har også vært sentral i arbeidet, men var ikke til stede da Medier24 besøkte gjengen i mars 2019. (Foto: Eira Lie Jor)

Digitalpriser til DN, VG og Dagbladet

European Digital Media Awards er delt ut, og flere norske redaksjoner stakk av med priser i sine kategorier.

European Digital Media Awards ble delt ut onsdag denne uken – og en rekke norske redaksjoner stakk av med prisene i sine kategorier. 

 

Her er de norske vinnerne: 

  • Best in Social Media Engagement: DN Kvinner 
  • Best in Lifestyle, Sports, Entertainment Website or Mobile Services: «Reisen inn i demensen», Dagbladet 
  • Best Use of Online Video (including VR): Tindersvindleren, VG og VGTV
  • Best Digital News Startup: VG News

 

– Takknemlige 

Magasinredaktør i Dagbladet, Karine Østtveit, er svært fornøyd med at de stakk av med seieren i sin kategori. Prisen vant de for artikkelen «Reisen inn i demensen», hvor de i et år fulgte Jannicke Granrud (54), som hadde fått konstatert demens.

– Vi er i denne saken veldig imponerte over og takknemlige for det motet Jannicke viste da hun slapp oss inn og lot hele Norge få ta del i sin reise. Vi tror det kan ha en viktig betydning i forhold til vår felles forståelse av demens, sier Østtveit i en pressemelding. 

To av journalistene bak saken er Trude Lorentzen og videofotograf Siv Seglem. 

– Vi ville lage et journalistisk prosjekt som pløyer inn til kjernen, til store og eksistensielle spørsmål som angår oss alle. For hvordan oppleves virkeligheten fra innsiden av Alzheimer – den vanligste formen for demens? Personer med demens blir som oftest snakket om, ikke med, sier Lorentzen i meldingen.

 

– Ekstremt glade

Dagens Næringsliv stakk av med prisen for engasjementet de skaper i sosiale medier gjennom Facebook-gruppen «DN Kvinner». 

Redaktør Ingeborg Volan er svært fornøyd med at de stakk av med seieren. 

– Vi er ekstremt glade for denne prisen. DN Kvinner er et nettsamfunn vi har jobbet mye for å få til – det kombinerer en langsiktig innsats for å engasjere flere kvinner i økonomiske spørsmål med strukturert jobb for å få et nettsamfunn til å fungere godt. Dette er en veldig hyggelig anerkjennelse av at vi er på god vei, og motiverer oss til å satse videre. Og først og fremst må vi takke alle de kule damene som deltar i gruppa og utgjør selve stammen i det vi gjør der, skriver hun i en melding til Medier24. 

Janne Johannessen, Anita Hoemsnæs og Jorunn Aartun i Dagens Næringsliv startet opp Facebook-gruppa DN Kvinner.  Heidi Odde Karstensen har også vært sentral i arbeidet, men var ikke til stede da Medier24 besøkte gjengen i mars 2019. Foto: Eira Lie Jor

– Morsomt med anerkjennelse

VG feirer med imaginær kake etter utdelingen med prisene for Best Use of Online Video for Tindersvindleren, og Best Digital News Startup for VG News, kan utviklingsredaktør Øyvind Brenne informere Medier24 om i en e-post. 
 

– Det er morsomt at felter vi satser strategisk på, mottar anerkjennelse på dette nivået. VGs ambisjon er å være ledende på digital historiefortelling, og Tindersvindleren ble laget av et tverrfaglig team som satte en ny gullstandard for moderne formidling. Video hadde sin naturlige del i historien, og kombinert med god gravejournalistikk leverte dette på alt en primær nyhetsdestinasjon kan drømme om, skriver han og følger opp:

– VG Nyhetene lages innovativt og effektivt, og produktet passer til en rekke ulike plattformer - like godt med og uten lyd. Videojournalistene som hele tiden pusher nye grenser, nå senest ved å få ut produktet fra hjemmekontor, fortjener hyllest for verdensledende digital historiefortelling.
Til toppen