Digitalredaktør Linn de Lange i Nationen slutter.
Digitalredaktør Linn de Lange i Nationen slutter. (Bilde: Privat)

FOLK

Digitalredaktør Linn de Lange slutter i Nationen

Kaller avgjørelsen helt udramatisk. Sjefredaktør Irene Halvorsen beklager at de Lange slutter.

Linn de Lange (34) slutter i Nationen, opplyser avisen i en pressemelding.

– Jeg har hatt to veldig lærerike år i bedriften, først i Tun Media, deretter Nationen. Det har vært en krevende, men svært givende utfordring å få være med på å ta et så tradisjonspreget mediehus inn i det digitale medielandskapet.

– Jeg har vært heldig som har fått jobbe mye strategisk, men også operativt, og jeg har jobbet aktivt for å øke den digitale kunnskapen i organisasjonen, sier de Lange i meldinga.

Dermed så er hun den andre sentrale redaktøren som forlater Nationen på kort tid. 1. mars opplyste nyhetsredaktør Rino Andersen at han trekker seg fra rollen og forlater mediehuset.

Hun forklarer at det er en helt udramatisk beslutninger at hun nå forlater avisa:

– Jeg forlater noen fantastisk flinke og gode kolleger i Nationen, ikke minst har Irene Halvorsen vært en veldig god sjef, sparringspartner og et stort forbilde. Hun har sett meg, og hun ser bedriften. Er det noen som vil styre Nationen med stø hånd inn i fremtiden, er det utvilsomt henne.

34-åringen forteller i pressemeldingen at hun skal jobbe for seg selv fremover og at hun vil pensle seg inn på rådgivning, konsulentvirksomhet og andre prosjekter.

Redaktøren beklager

Sjefredaktør Irene Halvorsen beklager at de Lange slutter.

– På de to årene Linn har jobbet i Tun media og Nationen, har vårt mediehus tatt flere viktige steg i digital retning. Linn har lang erfaring fra digitalt arbeid og et godt strategisk blikk, og hun vil bli savnet, konstaterer Halvorsen.

Nationen opplyser at arbeidet med å sette sammen en ny ledergruppe og organisasjon er i gang.

– Endringene er nødvendige for å rigge Nationen for utfordringene som ligger foran oss, sier Halvorseni meldinga.

Hun mener at de har gjort et grundig arbeid over flere år for å løfte de ansattes digitale kompetanse:

– Vi er godt posisjonert for å ta større plass i den offentlige samtalen med vår journalistikk om landbruk, matproduksjon og bosetting i hele landet. Og den journalistikken får leserne, seerne og lytterne på alle plattformer – på tv, podcast, nett, brett, mobil og papir, avslutter Halvorsen i pressemeldinga.

Til toppen