TV-toppmøtet 2017 på Nordiske Mediedager, fra venstre: Tine Austvoll Jensen (Discovery), Thor Gjermund Eriksen (NRK), Olav Sandnes (TV 2), Gard Steiro (VG) og Morten Aass (MTG).
TV-toppmøtet 2017 på Nordiske Mediedager, fra venstre: Tine Austvoll Jensen (Discovery), Thor Gjermund Eriksen (NRK), Olav Sandnes (TV 2), Gard Steiro (VG) og Morten Aass (MTG). (Arkivfoto: Gard L. Michalsen)

Discovery klarte seg best i årets verste TV-måned. Mens NRK tapte terreng til tross for store sommersatsinger

TVNorge-kanalene spiste markedsandeler fra konkurrentene, og særlig NRK1 har tapt terreng.

  • Oppdatering 10.39: I en tidlig versjon av denne saken var det ikke presisert hvilken målgruppe andelene gjaldt. Det er nå endret. 

 

Juli er over, og endelig vil kanskje TV-kanalene si. Det er som kjent ikke den beste måneden, og en tid hvor de fleste husene sender mye repriser, lett underholdning og enkelte ferske serier.

Og når kanalene gjør opp status for seerandeler i juli, er det Discovery Networks og TVNorge-kanalene som har størst grunn til å juble:

I den kommersielle målgruppa, altså seere fra 15 til 50 år, økte gruppen sin markedsandel i juli fra 20,1 i fjor til 25 prosent i år. Det vil si en vekst på hele 24 prosent.

Vel å merke er dette altså en vekst i markedsandel og ikke i antall seere. Det totale TV-konsumet faller etter alt å dømme fortsatt stort, noe alle tall så langt i år har pekt på.

Men like fullt godt å ta med seg inn i høsten, og Discovery-sjef Tine Austvoll Jensen er fornøyd:

– Nå gleder vi oss bare til å komme i gang med høsten og nok en spennende sesong med flere nye humorpremierer og masse god norsk fotball, sier hun i en melding fra selskapet.

De to andre kommersielle TV-husene - TV 2 og MTG - klarer seg relativt godt, begge med en liten nedgang i markedsandelen i den kommersielle målgruppa.

«Verst» går det imidlertid for den som bruker mest penger på sommeren:

Sommertoget og andre satsinger har ikke bidratt til å løfte NRKs markedsandel i denne målgruppa, som faller med 7 prosent, fra 27,2 i fjor til 25,3 i år.

Aller verst går det med NRK 1, som faller 15 prosent og hadde en markedsandel på bare 15,9 i juli, mot 18,6 året før. 

Dette vel å merke altså for aldersgruppen 15 til 50 år.

For alle seere (over 12 år) lykkes NRK bedre, og taper totalt sett bare 1 prosent. 

 

Til toppen