WIDESCRIBE: Markedssjef Eirik Aleksander Bøe og daglig leder Jens Tandstad.
WIDESCRIBE: Markedssjef Eirik Aleksander Bøe og daglig leder Jens Tandstad. (Foto, fra vinteren 2015: Gard Michalsen)

Disse gutta mener de har funnet løsningen: Slik kan avisene få betalt for enkeltsaker

LAVERE MUR: Widescribe lanserer «zero click payment». Nå jakter de partnere, prøvekaniner og penger.

- Vi skal ikke ødelegge noe av det eksisterende, men vi vil hjelpe mediehusene med å få enda flere inntekter. Og senke terskelen for at leserne vil betale for innhold, sier Jens Tandstad (32) og Eirik Aleksander Bøe (23).

De er henholdsvis daglig leder og markedssjef i relativt nyetablerte Widescribe AS, som en tid har jobbet med å utvikle et nytt betalingssystem for enkeltartikler på nettaviser.

- Tungvint og dyrt

Tandstad har bakgrunn fra konsulentselskaper og andre bedrifter, mens Bøe fortsatt er student på Handelhøgskolen BI.

Og nå mener gutta at de har truffet blink:

- Det er i dag både tungvint og dyrt å betale for innhold på nettet. Dessuten er det ofte betalingsmodeller som forplikter deg til tungvinte registreringer, abonnement og bindinger. Hvor ofte har du ikke «snudd i døra» for en enkeltsak du har lyst til å lese, fordi du må bli abonnent for å lese denne ene saken?, spør Bøe retorisk, og svarer på sin egen utfordring:

- Men hva hvis det var en enkel løsning, der du automatisk betalte for de artiklene du ville lese - uten å måtte tegne abonnement?

«PAYWALL-PROBLEM» - fra Widescribes egen presentasjonsfilm.
«PAYWALL-PROBLEM» - fra Widescribes egen presentasjonsfilm.

Fra høy vegg til zero click

Stadig flere nettaviser innfører betalingsmodeller, og stadig oftere møter leseren beskjed om å lage enda en bruker og tegne enda et abonnement, for å lese kun den éne saken.

Widescribe-gründerne forstår modellene, men foreslår likevel et supplement til dette:

- Årsaken til at avisene tar betalt for abonnement, er at det er like mye styr å ta betalt 99 kroner som 1 krone. Og for noen er kanskje abonnement riktig. Men for det store flertallet, blir dette en skyhøy mur og fører til en stor «bounce rate», mener Jens Tandstad.

Hva er så løsningen deres?

- Vi har laget en «tredje vei». Brukeren trenger ikke å tegne abonnement, og man flytter ikke innholdet ut til eksterne løsninger. Men på alle nettsteder som bruker systemet, kan leserne enkelt betale for enkeltartikler. Til og med gjennom Facebook appen, sier Tandstad.

Én registrering for alle

Og det funker slik, som du kan se i denne filmen, andre filmer på Widescribe.com og i investorpresentasjonen nederst i denne artikkelen:

[video width="500" height="968" mp4="http://www.medier24.com/wp-content/uploads/2015/03/Registration.mp4"][/video]

Brukeren registrer seg én gang på Widescribes system. Ved registrering får man automatisk 25 kroner «gratis» på kontoen sin. Hvis man legger inn kredittkortet sitt, får man 25 kroner til. Og selvsagt legge til mer penger etterhvert.

Dette kan brukes til å lese artikler med. Nederst i høyre hjørne på alle sider til nettaviser som bruker systemet, vil en liten grønn boks fortelle om hvor mange artikler du har igjen på kontoen.

- Og hver gang du går inn på en sak som koster penger, trekkes et lite beløp fra kontoen din. Uten at leseren må trykke på mer enn du vanligvis gjør for å gå inn på en sak, sier Tandstad.

- Det er også viktig at leseren «får» 50 kroner til bruk gratis når man registrerer seg. Dette for å etablere en vane. Både for hvor enkelt det er å bruke Widescribe. Og ikke minst, gjøre leserne vant til å betale for innhold, sier Eirik Aleksander Bøe.

  • Test selv: Denne uka lanserte Widescribe en testavis hvor du kan teste løsningen - det gjør du på  «The Insight»!

Et tillegg, ikke erstatning

Løsningen fungerer som et tillegg til eksisterende systemer, og bruker web-baserte løsninger, cookies og html. Det kan målrettes mot brukere som har sagt nei til abonnement før, og det skal ikke «ødelegge» for salg av abonnement, heller tvert i mot:

- Vi tenker at hvis du har lest mange artikler fra én leverandør, skal du som leser få beskjed om at det snart er billigere å bli abonnent, sier Tandstad.

- Men da mister dere inntekter?

- Jo - men vi har tro på dette systemet. Og vil jobbe sammen for både avisenes og lesernes beste. Da tror vi det er riktig å vei å gå, og kan miste denne lille delen av kaka for det store bildet, sier han.

Widescribe-gutta ser for seg at avisene tar en pris på en krone eller to for enkeltsaker, kanskje mer for ekstra gode artikler. Hvor stor andel leverandøren skal ta av omsetningen, har de ikke helt landet på.

- Men snakker vi om rundt 30 prosent, som Apple tar?

- Nei, nei - ikke i nærheten. Det vil bli en mye lavere cut, svarer Tandstad og Bøe klart.

PÅ BI: Gutta jobber fortsatt fra kontorfellesskap på Handelshøgskolen BI, hvor Eirik fortsatt studerer. Men snart skal han og Jens dra til USA for en måneds mentor-arbeid og lærdom der, gjennom et program med Innovasjon Norge.
PÅ BI: Gutta jobber fortsatt fra kontorfellesskap på Handelshøgskolen BI, hvor Eirik fortsatt studerer. Men snart skal han og Jens dra til USA for en måneds mentor-arbeid og lærdom der, gjennom et program med Innovasjon Norge. Bilde:

Søker partnere og kunder

Daglig leder Tandstad mener mye av systemene og nettavisenes betalingsmodeller ikke er designet for mest mulig bruk og salg. Det fører kanskje også til at gode saker ikke havner på nett, fordi man er redd for å tape inntekter.

- Innhold som ikke legges på nett, eller er gjemt bak en tung betalingsmur, gjør det naturlig nok ikke veldig godt på sosiale medier. Men foruten klikkjournalistikk, er det gjerne kvalitet som deles mye på sosiale medier. Hvis det var lett å ta betalt for enkeltartikler av god kvalitet, ville ingen være redd for å legge gode saker på nett lenger, mener Tandstad.

Gründerne har vært i kontakt med flere mediehus, og forteller at de regner med å få både små og store aviser med på testing av systemet. Nettavisene har i hvert fall ingenting å tape, mener Tandstad og Bøe:

- Vårt mål er å endre forventningene til at nyheter skal være gratis. Vi jobber både for utgivernes og lesernes side. Utgivere ser etter inntekter, lesere ser etter enklere måter å betale på. Dette kan være en løsning, sier de to.

Skal til USA

I mellomtiden søker de investorer - og skal lære enda mer.

De to gründerne har lagt inn «et par hundre tusen kroner» selv i Widescribe AS, og har dessuten fått tilsvarende i støtte fra Innovasjon Norge. Og gjennom Innovasjon Norges «TINC»-program, skal de snart til Silicon Valley i fire uker for å lære.

- Der får vi en kontorplass, mentorer og coaching. Det blir både mingling, trening og møte med investorer. Og det ser vi veldig fram til!, sier Eirik Aleksander Bøe.

Ikke minst er de spent på hvordan det amerikanske gründermiljøet møter innovative ideer. Vel hjemme i Norge igjen i vår skal jakten på partnere og investorer fortsette:

- Da skal vi ut med en «crowdfunding», og har som mål å hente inn en halv million kroner i frisk kapital fra nye investorer, sier Jens Tandstand.

Slik presenterer Widescribe løsningen for investorer og andre:

Til toppen