De tre kampanjevideoene med TikTok-kjendis Alexander Sæterstøl i spissen.

TikTok-kjendis skal få ungdom til å ikke være dust på elsparkesykkel

Elsparkesykler i Oslo sentrum ble tirsdag ettermiddag sett tapetsert med blå klistremerker. Kampanjen #ikkeværdust skal forsøke å endre folks dumme sparkesykkel-vaner.

Publisert

Elsparkesykler i Oslo sentrum ble tirsdag ettermiddag sett tapetsert med blå klistremerker. Klistremerkene er en del av Ung i trafikkens #ikkeværdust satsing, for å fremme atferdsendring og holdningsbygging på elsparkesykkel. Klistremerkene i Oslo er første del i kampanjens kick-off, og skal nå rulles ut til Voi-sparkesykler i Bergen, Trondheim og Stavanger.

Klistremerkene blir festet på alle Voi-sparkesyklene i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger.

På klistremerket er det en QR-kode man kan scanne for å havne på landingssiden til kampanjen #ikkeværdust. Her finner man tre videoer med et ironisk blikk på problematisk elsparkesykkelkjøring, og man finner informasjon og fakta om forsvarlig bruk av elsparkesykkel. Klistremerkene blir da en fysisk kobling mellom de faktiske syklene på fortauet og kampanjen på landingssiden og i sosiale medier.

Humoristisk og overdrevent

Ung i trafikken sine kampanjevideoer har som mål å redusere antall skader som skjer i forbindelse med sparkesykler. I kampanjen på tre videoer spiller TikTok-personligheten Aleksander Sæterstøl tre ulike karakterer som alle på en ironisk, humoristisk og overdreven måte viser de problematiske sidene med elsparkesykkelkjøring, laget av JCP Prad.

Aleksander Steinsvik, rådgiver i JCP Prad

– Vi valgte å finne en humoristisk måte å vise hva man ikke skal gjøre, for eksempel at man ikke skal kjøre sparkesykkel i beruset tilstand, forteller rådgiver i JCP Prad Aleksander Steinsvik.

Kampanjen fokuserer på vise hva man ikke skal gjøre, men på en humoristisk måte. Primærmålet er at færre skader seg på sparkesykkel.

– Ikke vær dust er kampanjens hovedbudskap. Den skal vise farene ved å kjøre sparkesykkel i beruset tilstand, være uoppmerksom i trafikken og være to på en sparkesykkel. Vi fikk med Aleksander Sæterstøl som spilte tre forskjellige karakterer på en humoristisk måte. Vi spilte inn tre filmer som nå brukes av Ung i Trafikken, forteller Steinsvik.

Han forteller at de ønsket at videoene skulle være noe som kunne treffe de unge gjennom et format de kjenner.

– Alt er spilt inn i et format som fungerer på mobil, og vi har fått med Aleksander Sæterstøl som er kjent blant de aller fleste unge og som vi tenker kan gjøre en god profil.

Nye endringer

Liv Marie Bendheim kampanjeleder i Ung i Trafikken

Kampanjeleder i Ung i Trafikken Liv Marie Bendheim håper kampanjen ikke bare påminner unge om å ta gode valg i trafikken, men også informerer om de nye endringene som kommer nå til onsdag.

– Kjør alene, følg med og kjør edru er det vi prøver å formidle med videoene. Vi håper også dette vekker oppsikt rundt endringene som kommer nå onsdag, forteller hun til KOM24.

Elsparkesykkel blir motorvogn

Når reglene trer i kraft, blir el-sparkesykkel ansett for å være «motorvogn» og ikke sykkel, i tillegg kommer det en promillegrense på 0,2, aldersgrense på 12 år, og hjelmpåbud for de under 15 år.

Alexander Sæterstøl fikk spille tre karakterer i kampanjevideoene.

– Vi tenker at kampanjen kan hjelpe å bevisstgjøre ungdom på reglene. Det er mange som kjører både to og tre på sparkesykler som kanskje ikke vet at det er forbudt, vi håper dette vil hjelpe.

Bendheim forteller at de som Norges eneste trafikksikkerhetsorganisasjon for ungdom føler det er viktig å ikke bare rekker pekefingeren, men også heier på tiltak som legger mer til rette for ungdom. Her syntes de Samferdselsdepartementet har endt på en god mellomting.

– I denne kampanjen har vi valgt å fokusere på ulike former for uforsvarlig opptreden på el-sparkesykkel, noe som nå med nye regler kan resultere i bøter. Nå er det ikke mer enn et par øl på byen som skal til før man kan få bot mellom 7.000-13.000kr, det er mye penger for unge mennesker, avslutter Bendheim.

Powered by Labrador CMS