DN: Bonnier finregner på et bud for å kjøpe Aftonbladet fra Schibsted

Mediekonsernet skal vurdere å selge sin svenske tabloid.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Oslo (NTB): Det norske mediekonsernet Schibsted kan snart få et bud fra svenske Bonnier på det svenske mediehuset Aftonbladet, skriver Dagens Næringsliv.

Ifølge avisen finregner ledelsen i Bonnier på et bud på Aftonbladet. Konsernet som fra før blant annet eier Aftonbladets konkurrent Expressen, samt Dagens Nyheter, Dagens Industri og Sydsvenska Dagbladet.

Dersom Schibsted skulle selge Sveriges største og mest digitale avishus, vil det norske mediekonsernet ta enda et skritt bort fra papirmedier, skriver DN.

Aftonbladet har i årevis kjempet en knallhard kamp med Expressen om leserne, kjøperne og annonsekronene, og en sammenslåing av de to avisene regnes som et av de mest åpenbare strukturgrepene som gjenstår i det svenske mediemarkedet.

En kilde som kjenner situasjonen i Sverige godt, sier til DN at spørsmålet er bare om det er Bonnier eller Schibsted som skal gjøre jobben.

I Schibsted avviser imidlertid kommunikasjonsdirektør Anders Rikter at det er aktuelt med et Aftonbladet-salg.

– Det er helt uaktuelt. Vår strategi er å bygge nasjonale økosystemer i de landene vi er i, og spesielt i Sverige og Norge der vi står svært sterkt og både mediehus og rubrikknettsteder spiller en viktig rolle, sier Rikter.

Imidlertid viser DN også til en uttalelse Schibsteds svenske sjef Raol Grünthal kom med for kun få dager siden, på spørsmål om papirproduktene er under avvikling:

- Vår forretningsidé er å bygge et sterkt digitalt mediekonsern og ut fra de ulike delene skape et digitalt økosystem. Og når jeg leser min morgenavis, så gir jeg ikke fra meg noen data i det hele tatt. Så papir passer vel ikke veldig bra hos oss, sa han til Affärsvärlden. 

I Bonnier vil man verken bekrefte eller avkrefte at selskapet har lagt inn bud på Aftonbladet.

– Jeg har et veldig kjedelig svar på dette: Prinsipielt kommenterer vi aldri spekulasjoner om oppkjøp, sier kommunikasjonsdirektør David Salsbäck.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS