DN har funnet flere plagiater fra Butenschøn. - Vi beklager sterkt, sier sjefredaktør

«Vi arbeider kontinuerlig med rutiner og faktasjekk. I disse tilfellene har vi dessverre vært for dårlige».

Medier24 har mandag skrevet flere saker om plagiat og sitatjuks fra DN-journalist Daniel Butenschøn.

LES MER:

Sjefredaktør Amund Djuve i Dagens Næringsliv var tidlig ute med en beklagelse mandag morgen, og varslet en undersøkelse i tidligere saker fra journalisten.

Mandag kveld var det allerede gjort, og i en oppdatert beklagelse på DN.no skriver Djuve at avisa har funnet flere tilfeller av juks.

Sjefredaktøren gjentar også den «sterke beklagelsen» fra avisa:

I artikkelen Klagemuren som ble publisert i DN Magasinet lørdag 25. juli, er flere beskrivelser og sitater tilsynelatende innhentet av DNs reporter i virkeligheten hentet fra en artikkel i magasinet The New Yorker uten at vi har oppgitt magasinet som kilde. Vi har i samme sak også gjengitt en uttalelse fra en amerikansk professor til New York Times uten kildehenvisning. En slik fremgangsmåte er selvsagt i strid med våre retningslinjer, og vi beklager sterkt det inntrufne. Den opprinnelige artikkelen er fjernet fra avisens nettsider.

Videre går Djuve gjennom de nye tilfellene av sitatjuks og plagiat: 

  • I den allerede omtalte reportasjen «Klagemuren» fra DN Magasinet denne lørdagen, var det som tidligere nevnt en rekke sitater som var hentet fra en artikkel i The New Yorker.

- Vi har i samme sak også gjengitt en uttalelse fra en amerikansk professor til New York Times uten kildehenvisning, skriver Djuve.

Det dreier seg etter alt å dømme om sitater om flyverten Steven Slater, som kan leses i denne saken på newyorktimes.com og er identiske med DNs sitater.

  • Djuve skriver videre: - Vi har avdekket at i 2011 skrev vedkommende journalist en artikkel i Dagens Næringslivs magasin D2 med tittelen «Eggimellom», der sitater og hendelser var hentet fra The New Yorker, uten at dette fremkom av saken.
  • Tilsvarende metode ble ifølge sjefredaktøren også benyttet i en artikkel om verdens billigste Michelin-restaurant, hvor tekst ble brukt fra Traveller.com uten henvisning. Denne ble skrevet for D2 i 2012, og er også omtalt hos Journalisten.no.

Amund Djuve gjentar til slutt sin beklagelse, og understreker at DN satser hardt på kritisk og undersøkende journalistikk:

Journalisten som har gjort dette er lei seg og har beklaget. Han sa tidligere i sommer opp sin stilling i avisen, uavhengig av denne saken. Dagens Næringsliv satser betydelig med ressurser på kritisk og undersøkende journalistikk. Vi arbeider kontinuerlig med rutiner og faktasjekk. I disse tilfellene har vi dessverre vært for dårlige. Det beklager jeg.

Amund Djuve, sjefredaktør

Til toppen