Tine Austvoll Jensen i Discovery-
Tine Austvoll Jensen i Discovery- (Bilde: )

13 kan miste jobben når Discovery starter ny runde med nedbemanninger - setter ut promoproduksjonen

I  en pressemelding skriver Discovery Networks at rundt 13 personer vil kunne berøres.

Etter intern uro og flere runder med kutt, ble det ifølge Dagens Næringsliv i dag kjent at Discovery skal inn i en ny kuttrunde. 

Ifølge DN er de ansatte innkalt til allmøte nå klokka 13, hvor de vil få nærmere beskjed. Ifølge en pressemelding fra Discovery Networks vil det innebære nedbemanninger. Rundt 13 personer vil kunne berøres av prosessen, skriver Discovery. 

– Vi sitter i møter med de tillitsvalgte nå, så jeg kan ikke uttale meg, sier nyvalgt tillitsvalgt for de NJ-organiserte, Torgeir Engelund, i Discovery til DN. 

Medier24 har forsøkt å få tak i Discovery-sjef Tine Austvoll Jensen, men hun har ikke besvart våre henvendelser. 

 

Eksterne spesialister

I en pressemelding skriver Discovery Networks at de planlegger å overlate store deler av promovirksomheten til eksterne spesialister. 

– Vi jobber hele tiden med å utnytte stordriftsfordelene vi har av å være et nordisk og globalt TV-selskap – slik at vi kan styrke oss ytterligere på norsk innholdsproduksjon og videreutvikle våre digitale produkter. Det er også formålet med prosessen vi går inn i nå, sier Tine Austvoll Jensen, sjef i Discovery Networks Norge ifølge pressemeldingen. 

Hun sier videre at de i dag jobber mer digitalt enn tidligere og har behov for mer fleksibilitet. 

- Og å kunne produsere markedsmateriale på tvers av flere ulike plattformer. Dette planlegges nå for alle de skandinaviske landene, og et eksternt byrå, med erfaring med denne typen arbeid og kompleksitet, kan levere dette mer effektivt enn vi kan selv, sier Austvoll Jensen.

 

Behov for fleksibilitet

Kommunikasjonsdirektør i Discovery, Espen Skoland, sier til Medier24 at omstillingene de har vært gjennom de siste årene har vært helt avgjørende for den sportssatsningen som nå har vært hos Discovery. 

- Nå har vi vært gjennom fire store omstillinger de to siste årene, og de har vært helt nødvendige for at vi skal kunne bygge opp og utvikle den sportssatsningen vi har i dag, og kunne levere Eliteserien og OL, sier Skoland til Medier24. 

mediedager discovery OL 03 Foto: Gard L. Michalsen

Han sier at valget om å sette ut promovirksomheten handler om at de ønsker både fleksibilitet og har behov for spesialister på området, samtidig som de ønsker mer frihet til å kunne gjøre investeringer i innhold. 

Vi konkurrerer i et marked som stadig endrer seg, og for å holde følge så er vi nødt til å fokusere investeringene våre på innhold og digitale tjenester. Vi må kunne skalere virksomheten ut fra de prosjektene og rettighetene vi har, og derfor er en av de avgjørelsene vi nå gjør å sette ut promovirksomheten til eksperter og spesialister på området, sier han. 

Han mener at den nedbemanningen de nå skal i gang med er verdt det, selv om det skaper intern uro. 

-  Det er helt klart at dette er veldig belastende for organisasjonen. Å bygge opp kultur igjen, og skape trygghet i endring og forståelse for endring, det er en vanskelig jobb, men en jobb vi er nødt til å ta, sier han. 

Ifølge Skoland skal de nå i gang med drøftinger med klubbene på huset, men han tror de vil være i land med prosessen i løpet av høsten. 

 

Rekordomsetning

Ifølge årsregnskapet for Discovery Networks Norway for 2017 økte inntektene i selskapet med nesten 500 millioner kroner fra 2016, til 2,127 milliarder kroner i 2017. Det er en økning på 22,1 prosent fra året før - en ny rekord for selskapet. 

Samtidig gikk utgiftene opp med over 500 millioner kroner, til 2,066 milliarder kroner. Det tilsvarer en økning på 30,9 prosent fra 2016. 

Det ga et driftsresultat på 48,18 millioner kroner før skatt. 

I årsberetningen står det at  den største kostnaden er innkjøp av programmer - som i år lå på 1,45 milliarder kroner, eller omtrent 70 prosent av de totale utgiftene i selskapet. 

- Regnskapet viser også at vi øker innholdsinvesteringene våre betraktelig, og øker investeringene våre mye. Jeg tror det er avgjørende å ville og kunne investere i innhold og norsk underholdning, for at vi skal kunne beholde en posisjon i det norske markedet, sier Skomland til Medier24.

I årsberetningen skrives det at under Discoverys eierskap har selskapet sett god vekst, og at de opplever god etterspørsel etter annonseplassene de kan tilby. 

Ved utgangen av 2017 var det 158 ansatte i firmaet, mens i 2016 var det i snitt 177 ansatte, står det i årsberetningen. 

– Endring kommer til å være noe konstant i denne bransjen i lang tid fremover. Vår ambisjon er at vi skal fortsette å være en viktig aktør i det norske og nordiske mediemarkedet. Det krever at vi gjør tøffe prioriteringer, og at vi rigger oss for å tilpasse oss hyppige endringer. Noen ganger innebærer dessverre det at vi må skille lag med gode kollegaer og flinke folk, skriver Austvoll Jensen i pressemeldingen. 

 

Synd

Ved forrige kuttrunde sa daværende tillitsvalgt for NJ-klubben i Discovery, Jon Hærnes at det var synd at et selskap som tjener penger ser seg nødt til å nedbemanne. 

- Vi synes det er ille at vi nok en gang står i den situasjonen at en bedrift som tjener gode penger velger å si opp folk, sa han til Medier24 i mai.

Medier24 kommer tilbake med mer. 

Til toppen