Redaksjonssjef Frode Frøyland, designer Jørgen Brynhildsvoll og vaktsjef Gøril Sæther leser i et rykende fersk prøvetrykk av den nye lørdagsutgaven til DN.
Redaksjonssjef Frode Frøyland, designer Jørgen Brynhildsvoll og vaktsjef Gøril Sæther leser i et rykende fersk prøvetrykk av den nye lørdagsutgaven til DN. (Foto: Eira Lie Jor)

DN redesigner og dropper rosa papir på lørdager: – På tide med hvit helg

– Vi har hatt et ønske om å skille helgen mer fra hverdagen, sier redaksjonssjef i DN Magasiner, Frode Frøyland.

Dagens Næringsliv redesigner papiravisa, og dropper det rosa papiret på lørdager. Mandag til fredag kommer avisa i nytt design – men fortsetter med det tradisjonelle rosa papiret. 

Hos redaksjonssjef i DN lørdag Frode Frøyland og designer Jørgen Brynhildsvoll sitter ordspillene løst: «Vi er klare for hvit helg», «DN hvitvasker avisa» eller om det nye designet hadde landet før årsskiftet: «Det blir hvit jul i DN».

– Vi har hatt et ønske om å skille helgen mer fra hverdagen, og gi deg som leser en bedre helgefølelse, sier redaksjonssjef for DN Magasinet, Frode Frøyland. 

– Du skal sitte med kaffekoppen og papiravisa på lørdagen? 

– Nettopp. Vi vet at DN kan bli litt «tirsdag på lørdag». I det nye designet er det mer luft på forsiden, mer rom, og færre elementer på forsiden som konkurrerer om kapp om interessen på fronten, sier Bryhildsvoll. 

  Foto: Eira Lie Jor

Trykkere papir gjør at det rosa må vike

Frøyland og frilans AD Jørgen Brynhildsvoll har holdt i prosjektet, med Gry Egenæs som prosjektleder. 

– Vi har bestemt oss for å bruke tykkere papir på lørdag – og det tykkere papiret finnes ikke i den rosafargen. Derfor har vi hentet inn det rosa i desgindetaljene, for at det skal være gjenkjennelig, sier Frøyland og fortsetter: 

– Vi så rett og slett at det var på tide med «hvit helg» i DN, sier han og ler. 

Samtidig er de klare på at det rosa papiret er en klar identitetsmarkør for avisa, og at det blant annet derfor har vært viktig å beholde mye rosa i det nye designet.

– Rosafargen til DN er mer enn en papirfarge, det er jo også en identitet for DN, sier frilans AD Jørgen Brynhildsvoll. 

Han tok over designprosessen etter at den forrige designeren, Anne Brun, gikk ut i mammapermisjon. 

De er spent på reaksjonene, men forteller at det enn så lenge ikke har vært store protester internt på at det rosa papiret forsvinner på lørdager. Hvordan leserne reagerer må man vente til helgen for å finne ut. 

– Man vet jo aldri med redesign. Det er sjeldent leserne ringer deg ned og roper «fantastisk redesign», sier Frøyland. 

 

«Premium»-følelsen

Brynhildsvoll forteller at de håper at dette skal gjøre at leserne ønsker å bruke enda mer tid på papiravisa. 

– Vi håper dette skal gi deg en mer «premium»-følelse, og at det skal treffe DNs målgruppe bedre enn vi har gjort til nå, sier Brynhildsvoll og fortsetter:

– Vi prøver også å ikke bruke utestemme på fem forskjellige steder på samme forside, sier han. 

Det handler om å rydde bort unødvendige elementer, blant annet på front.

– VI har prøvd å gjøre det tydeligere og ryddigere. Vi skal fortsatt være tabloide i innsalget av sakene, men ikke nødvendigvis bruke like mange virkemidler på en gang, sier Brynhildsvoll. 

 

Positiv annonserespons

Annonsørene virker imidlertid som om de responderer godt på beskjeden om at det kommer nytt desgin, og hvitt papir, som gjør at både annonser og bilder tar seg estetisk sett bedre ut. 

– Det virker som at det har blitt god tatt imot av blant annet annonsørene, sier Frøyland. 

Annonseinngangen til lørdagsavisa er 55 prosent høyere enn den var i samme utgave i fjor, kan Frøyland fortelle. 

Og selv om de har som ambisjon å tenke «mobil først» i DN, så betyr ikke det at de nedprioriterer papiret. 

– Papiravisen må ha et moderne uttrykk likevel, sier han. 

Til toppen