Administrerende direktør Rolv Erik Ryssdal i Schibsted presenterte tallene for siste kvartal i 2017. Foto: Tore Meek / NTB scanpix
Administrerende direktør Rolv Erik Ryssdal i Schibsted presenterte tallene for siste kvartal i 2017. Foto: Tore Meek / NTB scanpix (Meek, Tore)

Schibsted har investert rundt en milliard kroner i Shpock-appen. Nå avvikles den i Norge

«Vi ser at vi må skifte fokus for å sikre en langsiktig levedyktig virksomhet», skriver Schibsteds kommunikasjonsdirektør Camilla Kim Kielland i en epost.

Loppis-appen Shpock legges ned i Norge og Italia. Det kom fram i en intern redegjørelse, gjengitt av DN. De omtalte saken først. 

I redegjørelsen kommer det også fram at Schibsted har investert rundt en milliard norske kroner i appen, eller over 100 millioner euro, skriver DN. 

Driften av appen fortsetter i fire andre land, og investeringen på en milliard er gjort i selskapet bak appen, ikke kun i Norge. 

 

– Reduksjon i antall ansatte

«Som annonsert ved Q3 rapporteringen skjer det nå et strategiskifte i Shpock. Shpock beveger seg nå inn i en ny fase og går fra en tidligere sterk vekststrategi til en lønnsomhet-fokusert strategi som skal sikre en levedyktig business og inntjening på de posisjoner man allerede har oppnådd», skriver kommunikasjonsdirektør i Schibsted, Camilla Kielland i en epost til Medier24. 

Slik markedsføres appen på nett i Norge. Skjermdump: Shpock

Ambisjonen med den nye strategien er å nå break-even - altså at kostnader og inntekter er like store - i løpet av 2019, skriver hun. 

Videre skriver hun at det også kommer til å føre til reduksjon i antall ansatte. 

«For å oppnå dette betyr det å øke inntjening betydelig også kostnadskutt.  En av de største kostnadsdrivere har vært markedsføring, som nå blir redusert betydelig i alle markeder. Dette betyr at selskapet må ned i antall ansatte», skriver hun. 
 
De ser på selskapet som et attraktivt produkt, men at strategisskiftet har tvunget seg fram, om de ønsker å sikre bedriften i et langsiktig perspektiv. 
 
«Vi ser at vi må skifte fokus for å sikre en langsiktig levedyktig virksomhet. Det har vært viktig å bygge opp merkevaren samt trafikk med en aggressiv markedsføringsstrategi de første årene, og selskapet har nå kommet til en ny fase hvor inntjening prioriteres høyere»

 

Lansert som intern konkurranse

Appen ble lansert i Norge i 2015, som en slags intern konkurrent til Finn.no. Shpock står for Shop in your pocket, og skulle treffe en yngre målgruppe enn det Finn.no gjør.

Da appen ble lansert i Norge, gjenga Medier24 følgende sitat fra tidligere Finn.no-sjef Sondre Gravir. 

- I FINN og Schibsted har vi en tradisjon for å utfordre oss selv og være offensive i vår produktutvikling. FINNs valg om å lansere Shpock er helt i tråd med denne tradisjonen, og det er gøy å gjøre det samtidig som FINN torget har en god utvikling, sa Sondre Gravir til Medier24 da. 

Til toppen