AMUND DJUVE, sjefredaktør og administrerende direktør i Dagens Næringsliv.
AMUND DJUVE, sjefredaktør og administrerende direktør i Dagens Næringsliv. (Arkivfoto: Gard L. Michalsen)

DN skal bli mer digitale - og kutte 30 millioner på veien. Også full brems for overtid og vikarbruk

Målet er å «forbedre produktiviteten med fem prosent». Redaksjonen skal omorganiseres i en mer digital retning.

Torsdag morgen var det møter i Dagens Næringsliv hvor de ansatte ble orientert om veien videre fra det som ble varslet allerede i vinter:

Hele NHST-konsernet skal gjennomføre «forbedringer» på fem prosent, som konsernsjef Gunnar Bjørkavåg varslet på annet DN.no tidligere i vinter.

Skal kutte 30 millioner

For Dagens Næringsliv, med en omsetning på 646 millioner kroner i fjor, vil fem prosent si noe over 30 millioner kroner.

Bakteppet for dette er den utfordrende situasjonen i mediebransjen, og for både DN og NHSTs del et meget tøft fjerde kvartal:

Dagens Næringsliv leverte da et driftsresultat på bare seks millioner kroner, mend konsernet gikk med 5,6 millioner i minus. Av en total omsetning på 334 millioner kroner.

(TRYKK PÅ BILDET for større versjon)
(TRYKK PÅ BILDET for større versjon)

Ny organisering, lite konkret

- Det store bildet i dette har vært kjent siden februar, understreker klubbleder Anita Hoemsnes i Dagens Næringsliv overfor Medier24.

På møtene torsdag ble de ansatte i DN presentert for status for forbedringsarbeidet som er i gang. Det handler i stor grad om å digitalisere avisa.

Den siste måneden har et utvalg jobbet med tanker rundt framtidig organisering, hvor målet er «en mer digital organisasjon».

Og med lavere kostnader enn i dag, uten at man vet hvordan det vil slå ut.

- Vi håper jo selvsagt at vi også skal klare å øke inntektene på noen områder. Men i andre enden av dette vil det nok komme nedskjæringer, uten at dette er kjent og på bordet i dag, sier Hoemsnes.

- Og det er nok ikke til å stikke under en stol at vi kan bli færre ansatte, legger hun til.

Hun beskriver prosessen som god og åpen, og at de ansatte er inkludert i prosessene.

- Alt for tidlig med detaljer

Medier24 har forsøkt å få en kommentar fra sjefredaktør og direktør Amund Djuve i Dagens Næringsliv torsdag.

Av hans forværelse blir vi som vanlig bedt om å sende e-post.

Redaktøren for landets største næringslivsredaksjon ønsker ikke å svare på våre konkrete spørsmål, men skriver i en kort kommentar:

- Styret  i NHST besluttet i vinter at konsernet og de ulike selskapene i konsernet skal gjennomføre tiltak som skal  forbedre produktiviteten med fem prosent. I DN arbeider vi nå for fullt med dette prosjektet, men det er alt for tidlig å komme med detaljer om tiltak.

Om «digitaliseringen» skriver Djuve: 

- Vi arbeider kontinuerlig med å styrke det digitale produktet, også når det gjelder digital fortellerteknikk. Vi har hatt en kraftig vekst det siste halvannet året både i trafikk og i antall gratislesere som konverterer til abonnenter gjennom plussartikler.

 

Dårlig fart inn i 2016

DNs regnskapstall for fjerde kvartal viste et særdeles utfordrende marked på både annonser og opplagsinntekter. Dette kommenterte konsernsjef Gunnar Bjørkavåg slik overfor egen avis i februar:

- Annonsemessig er det krevende for publikasjonene i NHST-konsernet, særlig DN er rammet av et svakere annonsemarked på papir. DN merker fallet innenfor kategorien «stilling ledig».

Annonsesvikten i fjerde kvartal var på 12 prosent, sammenlignet med samme periode i 2014.

Strammere rammer

Lite tyder på at den situasjonen er blitt noe bedre, og på siden av det mer langsiktige forbedringsprogrammet, har DN også iverksatt kortsiktige tiltak.

Det vil si blant annet langt strammere tøyler for overtid og reisevirksomhet, og stopp i vikarbruk. Dette for en avis som tradisjonelt bruker mye ressurser på den journalistiske virksomhet.

Det påvirker naturlig nok den redaksjonelle hverdagen, men foreløpig uten at det ikke er til å leve med, kommenterer klubbleder Anita Hoemsnes:

- Situasjonen er ikke helt ny for oss, vi har holdt på med det siden nyttår og har også i tidligere perioder strammet inn. Det er jo noe mediehus gjerne gjør i perioder når man har behov for kostnadskontroll.

- Samtidig tror jeg ikke det føles helt akutt, ennå. Men det er klart man ønsker seg alltid romsligere budsjetter, sier hun.

Amund Djuve skriver følgende om disse tiltakene: 

- Vi har en stram kostnadskontroll, men det arbeides fortsatt overtid og vi har  fremdeles vikarer.

Til toppen