DNB-reklame med tidligere «God Morgen Norge»-programleder Jan Øyvind Helgesen.

DNB-reklame slaktes: – Forsøk på å lure folk til å tro det er nyheter

– Uakseptabelt, mener Gunnar Bodahl-Johansen. DNB avviser kritikken.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

En DNB-reklame hvor tidligere «God Morgen Norge»-programleder Jan Øyvind Helgesen figurerer vekker sterke reaksjoner hos mediekritiker Gunnar Bodahl-Johansen, skriver Dagbladet.

– Dette er et forsøk på å lure folk til å tro at dette er nyheter, og så er det en reklame. Det mener jeg er helt uakseptabelt, sier han.

– Jeg forstår ikke at en tidligere nyhetsreporter i TV 2 lar seg bruke på den måten, legger han til.

Reklamen innleder med Helgesen som snakker foran kamera, med nyhetsgrafikk en ser hos redaksjonelle tv-kanaler. TV 2s nyhetsredaktør Karianne Solbrække mener uttrykket er litt for likt deres eget.

– Skillet mellom de redaksjonelle og kommersielle flatene blir for utydelig, sier hun.

Merkevare- og Markedsdirektør Aina Lemoen Lunde i DNB avviser kritikken overfor Dagbladet, og sier det ikke kan misforstås hvem som står bak.

Også Helgesen er uenig i kritikken.

– Jeg er veldig lei meg for å ha lurt Gunnar Bodahl-Johansen, men jeg tror han er en av de få. Når det gjelder kritikken mot meg personlig, kan jeg bare si at ikke ser noe voldsomt galt i at jeg tar en slik jobb etter tre år som pensjonist. Jeg synes han er litt urimelig, sier han til Dagbladet.

Powered by Labrador CMS