Guro Valland, målgruppeleder privat i Dagens Næringsliv.
Guro Valland, målgruppeleder privat i Dagens Næringsliv. (Foto: Privat)

Julepraten:

DNs Guro Valland: – Det finnes ikke fjell i Oslo. Selvsagt savner jeg Vestlandet

– Som tidligere BT-ansatt registrerer jeg med begeistring og litt alvor at Trine Eilertsen og Gard Steiro nå er sjefredaktører i landets to største aviser, sier Guro Valland.

Medier24 har stilt en blanding av personaliserte og generelle spørsmål til en rekke medieprofiler om året som har gått, og deres forhold til jula.

Denne gangen er det målgruppeleder privat i Dagens Næringsliv, Guro Valland, som svarer.

– Etter et år i Oslo, hvordan trives du?

– Jeg har det veldig fint. Oslo er gøy og jeg lærer masse. Sammenlignet med de store kanonene er DN et mindre mediekonsern, og det kan være en fordel. Dyktige folk er samlet på ett sted og veien fra idé til handling er kort. Vi liker tempo.

– Savner du Vestlandet?

– Det finnes ikke fjell her. Selvsagt savner jeg Vestlandet.

– Hvordan skal DN nå ut til flere med journalistikken sin i 2020?

– For meg er det et spørsmål om både journalistikk og tekniske muligheter. Vi skal styrke oss på løpende nyheter og journalistikk som avdekker kritikkverdige forhold, opplyser og underholder samfunnet, også hos de yngre. Men folk har fremdeles dårlig tid og ulike behov, og det må vi tilpasse oss når vi distribuerer innholdet. Det er ikke tilfeldig at vi har som mål å bli landets mest brukerorienterte mediehus.

– Hva gjør du i jula?

– Da er jeg først på julebord med quizlaget i Bergen, hvor vi også besøker min fine svigerfamilie, før vi drar til Voss for å feire jul med familien og forhåpentligvis gå masse på ski. Og stå på brett. 

– Når slapper du av og hva gjør du i så fall?

– Da ligger jeg i ullundertøyet på sofaen etter å ha vært ute noen timer. 

– Hva spiser dere til jul?

– Røkt pinnekjøtt på julaften er ganske selvsagt for vossinger.

– Hva husker du best fra medieåret 2019?

– Bar Vulkan-saken, helt klart. En ting er at saken dominerte mediebildet i svært lang tid, men den har også preget samtaler mellom journalister og folk i mediebransjen. Alle har en mening om den. Og så var det noe som skjedde i Schibsted helt på tampen av året med alle disse redaktør- og direktørbyttene. Som tidligere BT-ansatt registrerer jeg med begeistring og litt alvor at Trine Eilertsen og Gard Steiro nå er sjefredaktører i landets to største aviser.

– Hva tror du vil påvirke medieåret 2020?

– Jeg regner med at det blir regjeringskonflikt mellom Venstre og den nye olje- og energiministeren. Noen er dømt til å snuble i den iskanten. Og så ser jeg en økt optimisme i mediebransjen, med flere nyansettelser, mer kvalitetsjournalistikk og nye inntektsområder. Det lover bra for 2020.

Til toppen