Redaksjonen i Drammens Tidende. Dette bildet ble tatt ved en tidligere anledning.
Redaksjonen i Drammens Tidende. Dette bildet ble tatt ved en tidligere anledning. (Foto: Gard L. Michalsen / arkivfoto)

Drammens Tidende har tapt hver femte annonsekrone på ett år. Avisa leverer likevel et resultat på over 30 millioner

Totalinntektene faller med 10 prosent for avisa i Drammen og verst går det utover annonsene. Men avisa tjener mer på opplaget.

Nå er årsregnskapet til Drammens Tidende med sine 55 ansatte i Buskerud klart.

Den viser at selskapet er utsatt økonomisk på grunn av nedgangen i mediebransjen.

Det Amedia-eide selskapet svekkes betydelig på annonsesiden med en nedgang på 22 prosent fra nesten 109 millioner i 2015 til litt over 85 millioner året etter, viser regnskapet.

På oppsiden viser opplagsinntektene en økning fra 81 til nesten 84 millioner kroner - i tråd med veldig mange andre aviser Amedia-konsernet.

Resultatregnskap. Foto: Faksmile fra regnskap

Omsetningsmessig endte selskapet på 172,4 millioner mot 193,4 millioner året før.

Den store nedgangen kan også skyldes utfusjoneringen av Laagendalsposten året før.

Driftsresultatet havnet på 31 millioner, noe som er 4,6 i millioner lavere enn i 2015.

Dermed så noterer selskapet seg på et ordinært resultat før skatt på 31,7 millioner mot 36,8 i 2015.

Det gir likevel en resultatgrad på 19 prosent, noe som må regnes å et svært godt resultat.

Det har også Amedia-konsernet fått med seg, som tømmer kassa i DT ved å ta ut 50 millioner kroner, vise regnskapet. 

Regnskap.
Til toppen