Innovasjon Norge-direktør Anita Krohn Traaseth (t.h.) intervjues av Ellen Arnstad.
Innovasjon Norge-direktør Anita Krohn Traaseth (t.h.) intervjues av Ellen Arnstad. (Bilde: )

- Du kan ikke fortsette å kutte hoder og kutte hoder til du kutter av deg beina

Mye kutt og lite innovasjon, mener Anita Krohn Traaseth om bransjen.

Under konferansen Medieleder 2015 i Bergen onsdag, var Innvasjon Norge-direktør Anita Krohn Traaseth invitert for å dele sine tanker om mediebransjen, innovasjon, lederskap, teknologi, med mer.

Traaseth delte en beskrivelse som mange vil kjenne seg i; av en bransje i konstant nedbemanning:

- Du kan ikke kutte så langt at du ike har noe igjen - fortsette å bare kutte huder, da kutter du av deg beina til slutt, sa hun.

I samtale med intervjuer Ellen Arnstad beskrev Traaseth en bransje med lite innovasjon, nesten ingen «disrupsjon» - og et stort potensial:

- Det er noen aktører som er veldig gode. Og så er det mange som venter litt på hverandre, mente Traaseth.

IN-direktøren understreket skillet mellom innovasjon og disrupsjon:

- Innovasjon betyr å fornye. Vi tenker ofte på det nye, helt magiske innenfor innovasjon, disrupsjon. Alle gründere vil endre verden, men de færrreste får det til. Det er lite disrupsjon i norsk media, sa hun.

Og pekte på noen eksmpler på særlig innovative og tildels disruptive miljøer - blant annet TV 2, knoppskytingen herfra og hele medieklyngen i Bergen. Samt den «disruptive» etableringen da Schibsted utfordret seg selv ved å etablere Finn.

Slikt er det lite av i dag. Men det er mye godt innhold. Og stort potensial for mer innovasjon.

For eksempel i landets største mediebedrift:

- NRK har et enormt potensial, mener jeg. Og mye av innovasjonen der vil kunne skje gjennom å dele, å gjøre innholdet tilgjengelig for andre. Der har de mye å gå på, sa Traaseth.

Innovasjon Norge-direktøren utfordret også mediebransjen på hvor gode de er på å tenke teknologi, utvikling og deling i strategien sin.

- Hvor mange av dere har en blogg?, spurte hun. Få nikket.

Eller til neste spørsmål:

- Hvor mange av dere har teknologer i ledergruppen, da?

Og nesten ingen nikket.

Til toppen