Redaksjonssjef Kjell Eirik Mikkelsen, sjefredaktør Sigvald Sveinbjørnsson og nyhetsredaktør Rune Eriksen jubler fra redaksjonslokalet. Fra Medier24s besøk våren 2017.
Redaksjonssjef Kjell Eirik Mikkelsen, sjefredaktør Sigvald Sveinbjørnsson og nyhetsredaktør Rune Eriksen jubler fra redaksjonslokalet. Fra Medier24s besøk våren 2017. (Foto: Erik Waatland)

Du vil ikke tro hva Sigvald skal gjøre med BA nå: Trykke mer papir og lage en tykkere avis

- Vi skal lage en fyldigere avis for leserne våre. Og det er ingen motsetning mellom nett og papir, sier sjefredaktør Sigvald Sveinbjørnsson i Bergensavisen.

- Vårt motto er ikke «Færre, men bedre saker» men «Flere og bedre!», skriver BA-sjef Sveinbjørnsson i en kommentar på BA.no denne uka - og ikke minst på papir i egen avis. Overskriften: BA gir gass!

Og denne gassen består altså av å trykke mer papir.

Uten at Sigvalden vil gå ut med noen endelige tall for hvor mange sider det skal være i avisen, så deler han følgende betraktning: 

- Vi har hatt alt for mange 40 siders aviser i fjor. Så tynn skal vi ikke være. Det skal bli en betraktelig økning fra det. 

- Det er kanskje litt fyfy å snakke om sånt, men vi vil rett og slett lage en bedre og fyldigere avis for leserne våre. Dette handler om journalistikk - og det er ingen motsetning mellom nett og papir. Det er ikke plattformen som er viktig, men innholdet, sier Sveinbjørnsson.

 

Kjempevekst digitalt - vil ikke miste papiret

Og for ordens skyld: Vi snakker ikke om noen digitalsinke her - Bergensavisen har lenge vært en av de beste i Amedia på åpen, digital trafikk, som den tabloide lillesøsteren i Bergen.

Da BA for noen år siden for alvor skrudde på betalingsmur, gikk det bare en vei.

Og avisa har nå «en del tusen» flere abonnenter enn for to år siden - i all hovedsak digitale.

Sjefredaktør og direktør Sigvald Sveinbjørnsson i BA. Foto: Arkivfoto

Likevel vil altså Sigvald trykke mer papir. Det begrunner han slik:

- Papirinntektene er fortsatt veldig viktige for oss. De som leser papiravisen må få et godt produkt. Det handler om hvordan vi gjør leserne våre fornøyd, sier han.

Deskleddet er styrket noe, men utover det handler det ikke nødvendigvis om å lage mer stoff. Heller pakke avisa litt annerledes, og få plass til flere av de gode sakene. Kanskje blir det også noe mer innenriks og utenriks i avisen.

Og så kommer noen gamle helter tilbake:

- Tegneserien Andy Capp gjør retur. Det ble jo ramaskrik da han forlot!

 

- Ingenting er forutbestemt

Sigvald Sveinbjørnsson har lyktes godt digitalt, han er et «gammelt netthode» som i sin tid var redaktør for Digi.no - men som likevel har brukt flere anledninger til å fremsnakke papiravisen. Fordi det ikke er noen motsetning, mener han. Og ikke minst - fordi den gir viktige inntekter.

- Så er jeg skeptisk til alt som skal være forhåndsbestemt. Det er ikke bestemt at papiravisen skal bli borte neste år. Ja, kanskje blir den det en gang. Men akkurat nå vet vi hva vi har, så kan vi anta en del greier, og så må vi ellers gjøre det beste ut av det vi har, sier han.

Den tankegangen har i hvert fall skapt suksess så langt. BA nærmer seg etter sigende 18.000 abonnenter - det er noen tusen over toppunktet. Fjoråret var også godt økonomisk.

Men konkurransesituasjonen er utsatt, Bergens Tidende er en solid storesøster - og mediehuset er avhengig av nær 30 millioner kroner i pressestøtte.

- Er du bekymret for pressestøtten?

- Nei, ikke slik stortingsflertallet ser ut nå. Jeg hadde vært bekymret hvis vi ikke satte pengene i arbeid. Men det gjør vi. Og så tror jeg det er enighet om at vi trenger mediestøtte. Så kan det selvsagt hende at det blir endringer - det har jo regjeringen varslet.

- Og uten å foregripe for mye: Det er vel neppe slik at de endringene vil føre til at de som får mest, vil få enda mer av kaka?

- Nei, det kan du si. Nettopp derfor er det godt at vi i dag er mindre avhengig av pressestøtten enn vi var for noen år siden. Der er den digitale posisjonen og brukerbetalingen helt elementær, sier Sveinbjørnsson.

 

Til toppen