Du vil ikke tro hvilke nettaviser som deles mest på Facebook og Twitter

Svaret er verken VG, TV 2 eller Buzzit.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Hvilke nettaviser får flest artikkeldelinger på Facebook, Twitter og Linkedin? Det lurte Michael Legendre også på. Derfor fant han det ut.

Han jobber som salgssjef for LinkedIn hos adQuota i Norge, og beskriver seg på sin egen blogg som «over snittet interessert i e-handel, digital markedsføring, sosiale medier, apper og teknologi».

I en bloggpost denne uka forteller han at ved å bruke analysebyrået Storyboard, har han funnet ut hvilke nettaviser som er «mest delt» i sosiale medier, for hele april måned.

(Vi gjengir resultatetene her med Legendres tillatelse).

 

Altså; ikke hvilken sak som er mest delt. Eller den avisa som har flest saker som går godt. Men hvilket nettsted har totalt flest delinger på disse mediene.

Totalt ble det ifølge Legendres og Storyboards analyse delt artikler 11 millioner ganger på Facebook, 167.000 på Twitter og 55.000 på Linkedin.

Og svarene på hvem som er på topp, vil kanskje overraske deg:

Facebook er det nemlig nrk.no som ble delt flest ganger i april, hele 1,228 millioner ganger. Her er TV 2 på andre plass.

Twitter brukes gjerne for debatt, kommentarer og «viktige nyheter» og der er det Aftenposten som leder med 25.691 delinger i april. Med nrk.no på en god nummer to.

VG må forøvrig tåle en tredje plass på begge plattformer.

LinkedIn får på langt nær så mange delinger som de andre, men her er det åpenbart deling i en helt annen sjanger: På en jevn topp tre finner vi DN.no, TU.no og e24.no.

Powered by Labrador CMS