Ansvarlig redaktør Gard L. Michalsen og nyhetssjef Steinar Rostad Breivik på E24-desken.
Ansvarlig redaktør Gard L. Michalsen og nyhetssjef Steinar Rostad Breivik på E24-desken. (Foto: Jan Magnus Weiberg-Aurdal)

E24 felt i PFU for uredigert kommentarfelt - VG fikk kritikk

Nettavisen ble felt for brudd på punkt 4.17 og fikk  - sammen med VG - kritikk for punkt 3.2.

E24 brøt god presseskikk med en artikkel om de tre professorene Bård Misund, Petter Osmundsen og Ragnar Tveterås i november i fjor, slo Pressens Faglige Utvalg (PFU) fast i tirsdagens digitale møte.

PFU ble enige om at E24 hadde brutt god presseskikk på punktet 4.17 i Vær Varsom-plakaten (VVP), når det gjelder manglende redigering av leserkommentarer under artikkelen.

I kommentarfeltet ble det fremsatt flere sterke beskyldninger mot professorene, blant annet påstander om korrupsjon.

Innleggene ble liggende i flere måneder, og ble først fjernet da PFU-klagen ble sendt inn.  

 

– Kommer ikke unna brudd

I tillegg fikk E24 kritikk for punkt 3.2, som omhandler bruken av kilder i saken.

PFU-leder Anne Weider Aasen og Kristin Taraldsrud Hoff tok imidlertid dissens når det gjald kritikken på punkt 3.2. 

VG - som publiserte samme artikkel gjennom sitt samarbeid med E24 - fikk også kritikk for punkt 3.2 i en separat klagebehandling. 

PFU-sekretariatet gikk inn for at E24 hadde brutt god presseskikk både på punkt 3.2 og 4.17.

PFU-sekretariatet gikk i tillegg inn for at VG hadde brutt god presseskikk på punkt 3.2.

Flere av PFU-medlemmene påpekte at sekretariatet hadde gitt en god uttalelse, men det var altså ikke flertall for brudd på begge punkter.

Liv Ekeberg påpekte at man generelt må tåle hard ordskifte i kommentarfelt.

– Men det er påstandene om korrupsjon og svindel som utløser bruddet for min del, sa hun.

Det var Stein Bjøntegård også enig i.

– Jeg kommer ikke unna brudd på 4.17. Det er kommentarfeltet som er problemet. For på punkt 3.2 er det ikke mer enn kritikk, sa han.

 

Ble klaget inn for åtte VVP-brudd

Bakgrunnen for klagen var en artikkel fra november 2019 med tittelen «Professorer kritiserte lakseskatt – var sponset av næringen».

Klagerne er det tre omtalte professorene - Bård Misund, Petter Osmundsen og Ragnar Tveterås - som mener E24 gikk lenger enn det var dekning for i tittel og ingress, at omtalen var feilaktig og mangelfull og at de ikke fikk tilstrekkelig mulighet til å ta til motmæle.

Klagerne mente E24 hadde brutt hele åtte punkter i Vær Varsom-plakaten: 3.2, 3.7, 4.1, 4.4, 4.13, 4.14,  4.15 og 4.17.

E24 avviste å ha brutt god presseskikk, og mener saken har offentlig interesse.

De mener også de publiserte nettkommentarene er «innenfor det som må aksepteres», selv om nettavisen erkjenner av kvaliteten på debatten kan problematiseres.

I sitt tilsvar skriver E24 blant annet:

«E24 forhåndsmodererer ikke kommentarfeltet, men modererer underveis, i etterkant og ved rapportering/klager. Vi vil bruke denne saken til ytterligere å skjerpe våre rutiner. Vi kan derimot heller ikke se at dette, gitt kommentarenes innhold, sakens karakter og aktørenes samfunnsrolle, er et brudd på god presseskikk.»

Til toppen