Egmont vikler seg inn i garn-markedet

Egmont Publishing har kjøpt en andel i nettbutikken garnius.no, som forhandler garn og strikketilbehør.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Det melder Egmont Publishing, som ellers blant annet driver med bladvirksomhet, i en pressemelding torsdag. 

– Garnius er et spennende selskap i sterk vekst, som vi forventer oss mye av fremover. For Egmont er garn- og strikkesegmentet attraktivt, og passer godt med målgrupper vi når med våre mange kjente merkevarer, sier leder for e-commerce i Egmont Publishing, Cato Broberg ifølge pressemeldingen. 

Overfor Medier24 forteller Broberg at e-handel har blitt en viktig satsing for Egmont, med butikker som Jollyroom, Fjellsport og Bakeren og kokken.

På spørsmål om garn er en ny viktig inntektskilde for Egmont Publishing, svarer han:

– E-handel er strategisk viktig, men om garn er det? Det er nå en liten del av portefølgen, men er en spennende mulighet som passer mye annet vi gjør i Egmont. 

Ifølge meldingen ble garnius.no etablert av Stein Inge Svendsen i januar 2016, og omsetter i år for rundt 90 millioner kroner. 

– Vi er svært fornøyd med å få Egmont inn på eiersiden. Vi har hatt en eksplosiv vekst og har lykkes ved å ta de de riktige investeringene og ansette dyktige folk. Samarbeidet med Egmont gir oss et enda sterkere fundament for videre satsning og vekst. Egmont har mye kompetanse innen netthandel og området garn og strikk. Vi ser mange mulighet for synergier, blant annet inn mot vår satsning på egenproduserte design, sier majoritetseier i Garnius, Stein Inge Svensen, ifølge meldingen. 

Stein Inge Svensen

Garnius omsatte for 66 millioner kroner i 2017, og hadde et resultat før skatt på litt over en million kroner. 

Powered by Labrador CMS