Martine Lunder Brenne er direktør for virksomhetsområde Ung i Egmont - og ansvarlig redaktør for Det Nye
Martine Lunder Brenne er direktør for virksomhetsområde Ung i Egmont - og ansvarlig redaktør for Det Nye (Foto: Olengh)

Legger ned papirutgaven av Det Nye: - Litt vemodig

Direktør for Ung i Egmont, Martine Lunder Brenne, sier til Medier24 at det er for tidlig å si noe om hvorvidt merkevaren Det Nye får leve videre digitalt.

Egmont legger ned papirutgaven av kvinnemagasinet Det Nye, skriver de i en pressemelding.

Martine Lunder Brenne er direktør for virksomhetsområde Ung i Egmont - og ansvarlig redaktør for Det Nye. Hun forteller at det er litt vemodig å legge ned printutgaven av magasinet, som har røtter tilbake til 1950-tallet. 

– Det Nye sitt opplag har gått ned – og mye ned siden 2005. Det viser at – ikke så veldig overraskende – unge kvinner lever livene sine på andre plattformer enn print, sier hun til Medier24 og legger til:

– Det er litt vemodig, men aller mest så er det et signal om at vi nå går i en annen retning. 

 

Usikker framtid for merkevaren Det Nye 

– Kommer merkevaren Det Nye til å leve videre? 

– Det er for tidlig å si. Det jeg kan si helt sikkert er at den ikke skal leve videre på print. Vi jobber hele veien med vurderingen rundt produktene i porteføljen vår, sier hun. 

 Lunder Brenne understreker at dette er en del av en knallhard prioritering fra Egmont Publishing sin side. Tidligere i høst ble det klart at de kutter i antallet årsverk, og at konsernet har lagt en ny strategi for digital vekst i årene framover.

– Vi på vårt område – virksomhetsområde Ung – har et stort fokus på vekst og digitalisering i tiden framover. For å ha fullt fokus på vekst, så må vi også prioritere i porteføljen vår. Da kan vi ikke gjøre alt. 

Hun forteller at det kommer en sterk digital satsing fra helles del av Egmont i tiden framover – men ikke nødvendigvis under merkevaren «Det Nye». 

– En av våre viktigste digitale satsinger allerede er klikk.no – der har vi nummer 2-posisjon sammen med TV 2. Vi kommer til å ha stort fokus på å videreutvikle klikk.no og blogg.no. I tillegg jobber vi aktivt med å forvalte forumene våre på en best mulig måte, inkludert kvinneguiden.no, som mange kjenner, sier hun. 

Lunder Brenne er også opptatt av at man tidligere har gjort digitale grep rundt Det Nye, og at en av deres digitale satsinger la grunnlaget for byrået Egmont People, som i dag har influensere som blant andre Jørgine «Funkygine» Vasstrand i stallen. 

 

Mister ikke jobben

Hun understreker at ingen ansatte mister jobben som direkte konsekvens av nedleggelsen. 

– Nesten alt innhold på Det Nye har vært innkjøpt, så akkurat nå er det nesten ikke folk som jobber direkte med Det Nye på print. Det er bevisst fra vår side, ettersom vi har gjort en kontinuerlig vurdering av merkevaren denne høsten, sier hun.

Til toppen