Radiolyttingen har stupt siden sommeren startet

Elendige sommertall for radiolyttingen: Har aldri vært så lav som den er nå

Radiolyttingen stupt siden sommeren startet.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Radiolyttingen har aldri vært så lav som den er nå. I uke 27 var det bare 51,2 prosent av befolkningen som hørte på radio hver dag. Det viser ferske PPM-tall fra Kantar TNS. Dermed har radiolyttingen stupt siden sommeren startet, i uke 25 lå den totale daglige dekningen på 59,1 prosent, i uke 24 lå den på 58,1 prosent. Deretter har det gått nedover, i uke 26 var lyttingen nede i 54, 6 prosent og nå altså bare 51, 2 prosent i uke 27. Nå er det helt normalt at lyttingen går nedover om sommeren. Sammenligner vi med 2016, altså før FM-slukkingen, lå den totale radiolyttingen på eksempelvis 69,0 prosent i uke 24 og på 61,4 prosent i uke 27. Nå i 2018 er nedgangen omtrent like stor men begynner på et mye lavere nivå. Det er verdt å merke seg at den dårligste uka sommeren 2016 var på 56,8 prosent. Får vi samme tendens i 2018 lander radiolyttingen godt ned på 40-tallet i løpet av sommeren. Når det gjelder kanalene og aktørene så er det NRK som har tapt mest sålangt i sommer, til tross for at NRK Sport har gjort det bra på grunn av fotball-VM. I uke 27 var det bare 35,3 prosent som hørte på NRK totalt, mot 40,0 prosent i uke 25. Både P4-gruppen og Bauer Media har færre lyttere, P4 har falt fra 22,8 prosent i uke 25 til 20,4 prosent i uke 27, mens Bauer har falt fra 13,5 prosent til 11,0 prosent i den samme perioden. Så Bauer taper relativt sett mest av de kommersielle, noe vi også ser på markedsandelene. PPM-tallene gjelder kun nasjonalradio. Lyttingen på lokalradio fanges ikke opp av denne målingen. 

MARKEDSANDELER i % UKE 27 (uke 26 - 25 - 24 - 23 ) 

  • NRK TOTALT: 65,3 - ( 65,3 - 65,8 - 65,7 - 64,7 )

  • P4-GRUPPEN: 25,6 - ( 24,5 - 24,2 - 24,0 - 24,1 )

  • BAUER MEDIA: 9,1 - ( 10,2 - 10,0 - 10, 2 - 11,2 ) 

Powered by Labrador CMS