En bølge av sponset innhold: Nå lanserer VGs partnerstudio sine første «branded content»

- Skal være innhold av høy kvalitet, sier VG.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

VG Partnerstudio publiserer i disse dager de første dryppene av innholdsmarkedsføring på VG.no . Det opplyser mediehuset i en pressemelding torsdag.

Historien om «Bølgen» torsdag morgen, og denne saken fra Norsk Tipping onsdag kveld, markerer dermed starten på et nytt forretningsområde for VG: Branded content.

– Vi mener «En norsk tsunami» er branded content på sitt beste, med innhold av høy kvalitet som vi tror vil skape engasjement hos målgruppen, sier kommersiell sjef Jonas Ibsen Brynildsrud og innholdssjef Svein Arne Haavik i VG Partnerstudio.

VG opplyser at innholdet er laget i samarbeid med Nordisk Film, der VG Partnerstudio står for produksjonen. «Storyen» en reklame for den store norske filmen «Bølgen» som kommer på kino 28. august. Innholdet er skrevet av contentbyrået Cloud Media Service, og presentasjonen er laget av Tight.

- En forutsetning for å lage denne typen innhold er imidlertid at historien er god nok til å bli publisert på VGs plattformer. I dette tilfellet satt Nordisk Film på en svært god historie og materialet mener vi egner seg godt til denne typen innholdsmarkedsføring, sier Brynildsrud og Haavik.

– Vi er overbevist om at også annonsører kan fortelle engasjerende historier, men at de trenger gode historiefortellere med stor distribusjonskraft, og det er dette VG Partnerstudio skal levere til sine kunder på VGs plattformer.

Tydelig merking

Debatten rundt sponset innhold, innholdsmarkedsføring og native ads har handlet mye om merking. VG mener de er tydelig i sin presentasjon:

– Vi ønsket å utfordre hypotesen om at merkingen må være minst mulig synlig for å få leseren interessert. I VG Partnerstudio mener vi tydelig merking er en forutsetning for en god leseropplevelse. Det skal ikke være tvil om hvem som er avsender av innholdet, sier Brynildsrud og Haavik i meldingne. 

– Så lenge innholdet er engasjerende og troverdig, og det kommer klart frem at det er kommersielt innhold, tror vi leseren vil sette pris på denne typen historiefortelling. Vi gleder oss til endelig å vise dette frem til våre lesere.

...men same fontsett?

Men på presentasjonen på forsiden av VG.no, er det brukt eksakt samme fontsett som for vanlige redaksjonelle saker. Det er helt bevisst, sier kommersiell sjef Brynildsrud på spørsmål fra Medier24:

- Det handler om at dette er godt innhold som skal være godt nok for å ligge på forsiden av VG. Det er ikke en annonsør som har produsert innholdet, det har gått gjennom en grundig kvalitetssjekk. Samtidig er vi tydelig med både annonsørlogo og merking av sponset innhold.

- De færreste bruker det samme fontsettet og legger sponset innhold rett i flyten slik dere gjør nå. Forventer du at det kan det bli diskusjon?

- Det kan selvfølgelig helt klart bli reaksjoner. Det er vi forberedt på. Driveren for dette innholdet er at det er godt - og tydelig merket. Hvis det var et digitalt annonsebilag produsert 100 prosent av en annonsør, ville det vært merket slik vi merker andre digitale bilag. Men dette er ikke det; leserne skal ha garanti for at dette er innhold av høy kvalitet. Samtidig som de ikke skal være i tvil om at en annonsør har betalt for det, sier Brynildsrud.

- Er det et signal om at VG Partnerstudio vil levere lite, men godt innhold heller enn masse rask?

- Akkurat hvordan formatet blir framover, vet vi ikke. Men kvalitet er en forutsetning.

- Dere har gått live tidligere i dag. Hvordan er trafikken så langt?

- Jeg ønsker ikke å tallfeste det. Men responsne har vært veldig god, sier Jonas Ibsen Brynildsrud.

Powered by Labrador CMS